چگونه یک دستگاه خودپرداز خوب و مناسب بخریم؟

دستگاه خودپرداز اگر چه یک کالای قابل تملک کامل است، وسیله‌ی چندان ساده‌ای هم نیست که با مراجعه به اولین فروشگاه قابل تهیه، نصب و استفاده باشد. در حال حاضر فناوری تولید دستگاههای خودپرداز در ایران و 95 درصد از کشورهای دنیا وجود ندارد.

دستگاه خودپرداز یک وسیله فناورانه الکترونیکی، مکانیکی پیچیده است که برای خرید، نگهداری و پشتیبانی آن نیاز به تخصص کافی وجود دارد.

این دستگاه سالهای پیش یعنی زمانی که اولین بار به شکل امروزی وارد ایران شد، توسط برخی از بانک‌ها، موسسات مالی وارد شده امار امروزه این دستگاهها توسط شرکتهای وارد و تأمین خدمات می‌شوند که بانکها خود مشتری آنها هستند، در این مطلب به نکاتی چند در خصوص تهیه و مالکیت دستگاههای خودپرداز اشاره شده است.

شعب بانک و موسسات مالی فرشنده دستگاه خودپرداز نیستند

برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید خودپرداز نیازی نیست به بانکها یا موسسات مالی مراجعه کنید. شعب بانک و موسسات مالی به لحاظ فنی و نه قرارداد مالی – مشتری شرکت‌های خصوصی فرشنده خودپرداز هستند.

در سال های آغازین رواج دستگاههای خودپراز اولین مدل‌های این دستگاهها توسط بانکهای خریداری و به کشور وارد شد اما امروزه تمامی این خدمات توسط شرکتهای خصوصی انجام می‌شود.

حتی برای نصب، اتصال دستگاه به شکبه و تنظیم قراردادهای حقوقی نیز توسط همین شرکتها انجام می‌شود. برای مثال شرکت آیریک تجارت آماده مشاوره و ارائه خدمت تخصصی فروش و پشتیبانی دستگاههای خودپرداز است.

هرگز خودپرداز کرایه نکنید

اجاره و واگذاری مجدد دستگاه خودپرداز بدون طی مراحل رسمی و ثبت و انتقال کاملا غیرقانونی است و در صورتی که فردی اقدام به این عمل نماید موجب پیگرد قرار خواهد گرفت، علاوه بر این اجاره کننده دستگاه با چنین خطرپذیری به آسانی خود را در معرض کلاهبرداری قرار خواهد داد.

ممکن است فردی اقدام به خردی یک دستگاه خودپرداز نماید و تصمیم بگیرد که با مالک یک مکان مناسب نصب وارد مذاکره شود که چگونه دو نفر با توافق یکدیگر از منافع حاصل شده از یک دستگاه سود ببرند. این کار امکان پذیر است اما با اجاره دستگاه کاملا متفاوت است.

برای چنین تصمیمی نیاز است که مالک و سرمایه گذار پس از توافق با یکدیگر به یک شرکت معتبر مراجعه ور درخصوص تنظیم قرارداد مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند.

دستگاه خودپرداز

خودپرداز شخصی چیست؟

ممکن است در آگهی‌ها با اصطلاحی تحت عنوان خودپرداز شخصی مواجه شوید، منظور از خودپرداز شخصی مالکیت دستگاه خودپرداز است. یعنی در واقع فردی دستگاهی را از شرکتی خریداری کرده است.

این اصطلاح ممکن است افراد را دچار این سوبرداشت نماید که نحوه اتصال و فعالیت دستگاه هم کاملا شخصی است، که باید گفت خیر، هیچ دستگاه خودپردازی در ایران نمی‌تواند خارج از شبکه بانکی به حساب های مردم دسترسی داشته باشد.

از این جهت باید گفت که عبارت «شخصی» تنها در مورد مالکیت فیزیکی دستگاه صدق می‌کند، همانند یک خودرو که برای بهره‌برداری علاوه بر مالکیت شخصی، تابعیت قوانین کشوری در مورد آن الزامی است.

اتصال دستگاه خودپرداز به کدام بانک بهتر است؟

دستگاه های خودپرداز از یک بستر یکسان خدمات تحت شبکه بانکی که در ایران متعلق به بانک مرکزی است استفاده می‌کنند، همچنین کارمزد دستگاههای خودپرداز طبق قوانین بانک مرکزی به صورت یکسان تعریف شده است، بنابراین این انتخاب یا تعیین اتصال دستگاه به بانک خاص تاثیر چندانی در میزان درآمد دستگاه خودپرداز نخواهد داشت.

شرکتهای مشاور خدمات بانکی تلاش می‌کنند دستگاههای تحت سرویس خود را به بانک هایی متصل کنند که زیر ساخت‌های فنی آنها از سرعت وکیفت قابل قبولی برخوردار باشند. هر بانک و موسسه‌ای که با مجوز بانک مرکزی به شبکه شتاب متصل باشد می‌تواند به عنوان رابط تجاری شما و مشتری عمل کند.

در میان بان های ارایه دهنده سوییچ به خودپرداز های خصوصی موسسه کوثر به دلیل تسویه آنی وجه و خدمات پشتیبانی بهترین گزینه برای انتخاب است. در بخشهای بعدی به نحوه این ارتباط و همچنین توزیع کارمزدها اشاره خواهیم داشت.

شرکت معتبر تخصصی ارائه کننده خدمات خودپرداز

اولین قدم برای خرید خودپرداز مناسب یافتن یک شرکت معتبر در زمینه واردات، فروش و ارائه سرویس پشتیبانی دستگاههای خودپرداز است.

خرید دستگاه خودپرداز به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده مشروط بر این که علاوه بر مسائل فنی، با اصول قرارداهای حقوقی خارجی، واردات و ترخیص کالا آشنایی داشته باشید امکان‌پذیر است که حتی در صورت وجود چنین امکانات و توانایی واردات یک یا دو دستگاه صرفا توجیه اقتصادی برای شما نخواهد داشت.

پس در گام اول دستگاه خودپرداز خود را از طریق یک شرکت واردکننده معتبر و تخصصی انجام دهید.میتوانید با مراجعه به بانک ها و موسسات مالی با شرکت های معتبر ارتباط برقرار کنید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *