3

یک خودپرداز خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک خودپرداز خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

شناخت ویژگی‌های یک خودپرداز خوب پیش‌نیاز پایداری و موفقیت مالی در شبکه خودپرداز کشور است. این مطلب مروری دارد بر مهمترین مؤلفه‌هایی که یک خودپرداز مناسب و متناسب باید داشته باشد. صرف‌نظر از این که آیا در حال تحقیق در مورد «خرید خودپرداز» هستید یا در حال حاضر مالک، نکات ذکر شده در این مطلب می‌تواند سرآغاز بهبود درآمد دستگاه فعلی یا دستگاهی باشد که به‌زودی خواهید خرید.

انعطاف‌پذیری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

دستگاه خودپرداز یک ماشین الکترونیکی، مکانیکی همیشه آماده به کار، مشکل از دهها ماشین کوچکتر و صدها قطعه است. گاها ممکن است یک خطای نرم‌افزاری یا گیر فنی کوچک عملکرد یک بخش از دستگاه را متوقف کند. برای مثلا ممکن است بخش چاپ رسید کاغذی با مشکل کوچکی مواجه شود.

یک دستگاه خوب مناسب تا زمانی که امنیت آن به مخاطره نیفتاد باید در مقابل بروز خطا و مشکل فنی از سرویس خارج نشود. مثلا اگر دستگاه در چاپ کاغذ رسید با مشکل مواجه شد، با یک پیغام به کاربر اعلام کند که به دلیل یک مشکل فنی امکان چاپ رسید وجود ندارد اما خدمات دستگاه از طریق نمایشگر کاملا قابل رویت و انجام است.

تعمیرپذیری آسان و سریع

دستگاه خودپرداز اگرچه از بیرون به صورت یک دستگاه واحد و مسقل دیده می‌شود، خود متشکل از صدها ماشین کوچکتر است. امروزه اکثر دستگاههای خودپرداز به صورت ماژولار تولید می‌شود. یعنی هر بخش آن در عین هماهنگی و کارایی به عنوان یک دستگاه مستقل قابل جداسازی، تعمیر، ارتقاء و تعویض است.

این طراحی فرایند تعمیر، سرویس دهید و بازگشت دستگاه به شبکه را کم‌هزینه و کوتاهتر می‌کند. طراحی ماژولار تنها محدود و منوط به ساخت خودپرداز نیست. اکثر تجهیزات پیشرفته امروزی از خودروهای مدرن، تجهیزات پزشکی و حتا هواپیماها هم بر همین اساس طراحی می‌شوند.

ممکن است شرکتی برای کاهش هزینه‌های تولید این فرایند را به روش قدیمی یعنی تولید یکپارچه و غیر ماژولار انجام دهد، چنین دستگاهی در اولین مراحل تعمیر و نگهداری هزینه و زمان مضاعفی را به مالک تحمیل خواهد کرد.

قطعات یدکی و پشتیبانی در دسترس

در حال حاضر – زمان درج این مطلب – هیچ نوع دستگاه خودپردازی در ایران تولید نمی‌شود. شرکتهای معتبر و شناخته شده دستگاههای خودپرداز هم در جهان زیاد نیستند. بر همین اساس باید از برندی دستگاه خودپرداز تهیه کنید که توزیع مناسبی از خدمات پشتیبانی و لوازم یدکی در داشته باشد.

تأمین قطعات اصلی دستگاه از مهمترین وظایف شرکت‌های ارائه کننده خدمات خودپرداز است. با کمی جستجو و مشاوره می‌توانید برند و همچنین بهترین مدلهای موجود در بازار را شناسایی کنید.

همخوانی کامل با بستر ارتباطی بانکی کشور

هر دستگاه فناورانه‌ی قابل ارتباط باید بتواند با بستر و سرویس‌های بالادست خود به خوبی ارتباط برقرار کند، تصور کند تلفن همراهی که با امکانات فراوان با ساختار مخابرات ایران هماهنگ نباشد! این مهم برای کسانی که توان خرید مستقیم خودپرداز از خارج از کشور را دارند بسیار اهمیت دارد.

میزان سازگاری نرم‌افزاری و ارتباطی یک خودپرداز با بستر خدمات بانکی و اینترنتی کشور مبحثی پیچیده و تخصصی است که اگر دستگاه خود را از شرکت معتبری تهیه کنید، نیاز به ورد به آن نخواهید داشت.

رابط کاربری ساده، مناسب و حرفه‌ای

کار با دستگاه خودپرداز باید ساده و آسان باشد، تقریبا اکثر دستگاههای خودپرداز رابط کاربری شبیه به هم دارند اگرچه این شباهت یک استانداری الزامی نیست.  از محل قرارگیری دکمه‌ها، ورودی، خروجی گرفته تا منوهای داخلی، فونت، رنگ و سایر موارد کاربری در استفاده از دستگاه تاثیرگذارند.

شاید بهتر باشد قبل از خرید خودپرداز خودتان به عنوان مشتری با یک نمونه از مدلهای فعال آن کار کنید و ببنید آیا به آسانی و بدون راهنمایی یک فرد با سطح سواد و توانایی متوسط یا پائین‌تر می‌تواند با آن کار کند.

قابلیت آسان بروزرسانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

امکانات دستگاههای خودپرداز به سرعت در حال افزایش و پیشرفت است. دستگاههای اولیه تنها مانده حساب و پرداخت وجه را انجام می‌دادند اما امروز تقربا بخش قابل توجهی از فعالیت باجه بانکها توسط خودپردازها قابل انجام است.

اگر قرار باشد همزمان با رشد و پیشرفت خدمات بانکی دستگاه خودپرداز را عوض کنید شاید نیاز باشد هر شش ماه یا یکسال یک خودپرداز نو و جدید بخرید! یک دستگاه مناسب و خوب باید قابلیت بروزرسانی سخت افزاری و نرم افزاری را داشته باشد.

این موضوع ارتباط تنگاتنگی با انعطاف‌پذیری دستگاه دارد. بسیاری از این موارد برای کسی که شناخت کافی یا تجربه کار با دستگاه خودپرداز را ندارد قابل ارزیابی نیست، کارشناسان شرکت آیریک نصف جهان آماده ارائه مشاوره در این خصوص هستند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *