6

سوالات کمتر پاسخ داده شده در مورد دستگاههای خودپرداز

آمارها میزان متوسط پرداخت اسکناس هر دستگاه خودپرداز در ایران را روزانه مبلغ 40 میلیون تومان اعلام کرده اند. خودپرداز محل ذخیره، نگهداری و پرداخت حجم قابل توجهی اسکناس است. این موضوع به خودی خود دستگاههای خودپرداز را به یک سوژه‌ای جذاب برای سارقین تبدیل می‌کند.

آیا واقعا سرقت پول از دستگاههای خودپرداز امکان‌پذیر است؟ چرا نوینسدگان داستانها و فیلم های پلیسی علاقه‌ی چندانی به نوشتن و تصویر کردن داستان یک گروه تبهکار سارق خودپرداز ندارند؟ آیا اخبار مبتنی بر سرقت این دستگاهها صحت دارد و اگر دستگاهی مورد سرقت قرار گرفت تکلیف صاحب مال‌باخته‌ی آن دستگاه چیست؟

آیا دستگاه های خودپرداز سرقت می‌شوند؟

هر وسیله و کالایی بسته به ارزش مالی و اقتصادی آن می‌تواند مورد سرقت واقع شود. از اتومبیل گرفته تا سطل‌های زباله شهری، موبایل و حتی خودکارهای روی پیشخوان بانک! دستگاه خودپرداز هم از این قاعده مستثنی نیست اما به نسبت سایر کالاهای مرتبط با پول نقد، از کمترین میزان سرقت برخوردار است.

وقتی صحبت از سرقت دستگاههای خودپرداز می‌شود دو موضوع سرقت کلی و جزئی مطرح است. سرقت کلی یعنی سرقت اصل دستگاه به صورت کامل و سرقت جزئی یعنی سرقت بخشی از سخت‌افزار دستگاه یا تلاش برای سرقت موجودی آن.

یک دستگاه ATM بسته به نوع، برند و قدمت به طور متوسط بین 350 تا 500 کیلوگرم وزن دارد. با توجه به ابعاد دستگاه و استقرار فیزیکی آن که معمولا درون ساختمان‌ها قرار دارد، به صورت طبیعی وسیله‌ای است که جابجایی آن حتی برای صاحب دستگاه هم ساده نیست.

به همین دلیل سرقت کلی دستگاه به‌نسبت کالاهای هم ارزش آن مثل خودرو، طلا  و غیره برای سارقین چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. مواردی را هم که در اخبار و رسانه‌ها مشاهده می‌کنید صرفا مربوط به سارقین ماجراجوست که بیشتر با هدفهای غیر مالی اقدام به این نوع سرقت پرزحمت می‌کنند.

شرکت‌های معتبر ارائه کنننده خدمات فروش و سرویس خودپرداز با تمامی موارد مرتبط با ایمنی محل نصب برای جلوگیری از این گونه تخلفات آشنا هستند.

این موارد شامل تعبیه حفاظ مناسب و موانع فیزیکی جهت جلوگیری از سرقت دستگاه، نصب سامانه‌های هشدار دهنده الکترونیکی، دوربین مداربسته، تجهیزات ردیاب مجهز به GPS و سایر موارد است.

سرقت خودپرداز به اندازه‌ای نادر و تقریبا غیرقابل باور است که هیچگاه مانند سرقت خودرو یا سرقت از خود بانک عادی نمی‌شود، برای همین یک خبر خاص از این نوع ماجراجویی به سرعت در رسانه‌ها بازنشر شده و دیده می‌شود.

 

آیا امکان سرقت اسکناس های دستگاه های خودپرداز وجود دارد؟

اکثر کارشناسان امنیت و حفاظت فیزیکی معتقدند سرقت از خود بانک به مراتب ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از سرقت از داخل دستگاه خودپرداز است! دستگاه ا‌ی‌تی‌ام نه‌تنها یک وسلیه پیچیده الکترونیکی مکانیکی است بلکه یک صندوق نسوز بسیار امن، محکم و سنگین است که استحکام و امنیت آن بخش مهمی از اعتبار و برند شرکت سازنده است.

اکثر شرکت‌های تولیدکننده خودپرداز بر خلاف سازنده‌های صندوق‌های نسوز معمولی، دارای اعتبار جهانی هستند و از بالاترین استاندارها در ساخت صندوق‌‌های این نوع دستگاه استفاده می‌کنند.

ساختار سخت‌افزاری دستگاههای خودپرداز به شکلی طراحی و تعبیه شده است که به غیر از نمایشگر و صفحه کلید هیچ قسمت دیگر در کنترل مخاطب قرار نداشته و تمامی سخت‌افزار اصلی در پشت دستگاه توسط صندوقی ایمن حفاظت شده است.

قطعات سخت‌افزاری و یدکی خودپرداز مانند لوازم خودرو دارای مشتری و بازار عام نیست که برای سارقان جذاب و قابل ریسک باشد.

همچین ساختار چندلایه‌ی حفاظت الکترونیکی و نرم‌افزاری امکان هرگونه هک یا سرقت نرم‌‌افزاری وجه نقد از دستگاه خودپرداز را غیر ممکن می‌کند به شکلی که حتی تهدیدها و تلاش‌های ناموفق هکران نیز قابل ضبط و پیگیری قضایی است که معمولا این کار بدون نیاز به صرف وقت و هزینه، توسط بانکها و شرکتهای توسعه دهنده انجام می‌شود.


اگر دستگاه به صورت کلی یا جزئی مورد سرقت قرار گرفت؟

دستگاههای خودپرداز دارای انواع بیمه‌های مسئولیت مدنی مالک هستند. بیمه وجه نقد داخل دستگاه، بیمه وجه نقد در مسیر حمل، بیمه سرقت، بیمه آش‌سوزی، بیمه شکستگی و تخریب از نمونه بیمه‌هایی مسئولیت مدنی است که صاحب دستگاه می‌تواند به عنوان بیمه‌گر با اندک مبلغی به صورت سالانه هرگونه خسارت یا حادثه احتمالی را بوسیله آن پوشش داده و تمام تمرکز خود را بر روی توسعه تجاری دستگاه خود متمرکز کند.

با این حال در ایران هیچگونه سرقت یا حادثه‌ای تاکنون در مورد دستگاههای خودپرداز صورت نگرفته که عامل آن شناسایی و جبران خسارت نشده باشد. دستگاه خودپرداز در ذات خود وسیله‌ای بسیار امن و ایمن است با این حال سطح امنیت محلی مراکز تجاری، بانک‌ها و مراکز خرید در کشور ما به نسبت آمارهای جهانی در کشورهای پیشرفته اروپایی بسیار بالاست.

پس بدون هیچ‌گونه نگرانی بابت مسائل ایمنی یا جبران خسارت احتمالی می‌توانید بر روی این دستگاهها سرمایه‌گذاری کنید. در صورتی که این مطلب پاسخگوی تمام پرسش‌های شما نیست همکاران ما در آیریک تجارت نصف جهان آماده مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما هستند، با ما تماس بگیرید.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *