نحوه عملکرد خودپرداز

نحوه عملکرد خودپرداز

شبکه شتاب

زمانی که صحبت از نحوه عملکرد خودپرداز می شود همانند یک کامپیوتر در شبکه می باشد که کامپیوتر اصلی مرکزی آن از طریق لینک های زمینی و ماهواره ای به سرور یا میزبان (H0ST) اصلی متصل می شود. در برخی کشورها از جمله کشور ما یک شبکه بین بانکی (در ایران به اسم شتاب) وجود دارد که سرور اصلی بانک های مختلف از این طریق به هم متصل هستند تا مشتری یک بانک بتواند از خودپرداز بانکی دیگر استفاده کند و عملیات مورد نظر را انجام دهد.

زمانی که مشتری کارت خود را وارد دستگاه می کند دستگاه کارت خوان محتویات آن را خوانده و به کامپیوتر اصلی می فرستد. کامپیوتر مرکزی از مشتری رمز عبور را خواسته و پس از اینکه مشتری رمز عبور را وارد کرد کامپیوتر اصلی اطلاعات روی کارت و رمز عبور مشتری را جهت تایید درستی آنها از طریق لینک ارتباطی به سرور اصلی می فرستد. در صورتی که کارت متعلق به بانکی دیگر باشد، سرور اطلاعات را به شبکه شتاب (بین بانکی) فرستاده و شتاب نیز براساس اطلاعات روی کارت آن را به سرور بانک مربوطه می فرستد.

نحوه عملکرد خودپرداز

سپس سرور اصلی شماره حساب و رمز عبور مشتری را بررسی کرده و درستی یا نادرستی آن را به کامپیوتر اصلی خودپرداز می فرستد، کامپیوتر اصلی خودپرداز در صورت دریافت تائیدیه از سرور اصلی از مشتری می خواهد تقاضای خود را از قبیل دریافت پول، رسید، انتقال وجه و غیره وارد کند. سپس کامپیوتر اصلی خودپرداز، تقاضای مشتری را به سرور اصلی می فرستد.

دریافت وجه

وقتی شما تقاضای دریافت وجه از خودپرداز می کنید، سرور اصلی موجودی حساب شما را چک کرده در صورتی که مجاز به برداشت وجه مورد نظر باشد، سرور اصلی اجازه ارائه پول به شما را به کامپیوتر اصلی خودپرداز می دهد. کامپیوتر اصلی خودپرداز نیز موجودی صندوق خود را بررسی کرده در صورتی که به اندازه درخواست شما پول داشته باشد دستور پرداخت وجه را به دستگاه پرداخت کننده می دهد. دستگاه پرداخت کننده نیز پس از شروع عملیات پرداخت پول به شما، صحت انجام عملیات فوق را به کامپیوتر اصلی می فرستد، کامپیوتر اصلی نیز صحت انجام عملیات فوق را به سرور اصلی می فرستد تا سرور نیز عملیاتی از قبیل کسر کردن وجه دریافتی از حساب شما را انجام دهد.

ذکر این نکته ضروری است که پروتکل ارتباطی بین خودپرداز و سرور اصلی پیش بینی هر نوع اتفاقی برای اطلاعات را کرده است و برای هر مشکلی راه کاری نیز اندیشیده است. پس از اینکه سرور وجه را از حساب شما کم کرد، کامپیوتر اصلی خودپرداز دستور ارائه کارت و رسید به شما را می دهد و وقایع اتفاقی را نیز بر روی چاپگر ژورنال چاپ می کند.

بدین صورت در این مقاله با نحوه عملکرد خودپرداز آشنایی پیدا کردیم و جهت کسب اطلاعات بیشتر با به سایر مقالات مراجعه نمایید.

خودپرداز چیست؟

خودپرداز چیست؟

سال‌های قبل بود که مردم برای کوچک‌ترین کار بانکی مثل پرداخت قبض، برداشت وجه و … باید به‌صورت حضوری در ساعات اداری به شعبه بانک مراجعه می‌کردند و بعد از مدت‌زمان طولانی انتظار و در صف ماندن، مسئول باجه آن کار را برای ما انجام می‌داد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه‌های خودپرداز یا همان عابربانک دیگر خبری از صف‌های طولانی‌مدت و تلف نمودن وقت چندساعته نیست و به‌سادگی می‌توان بسیاری از کارهای بانکی خود را مانند انتقال وجه، برداشت و … در هر ساعت از شبانه‌روز و نزدیک‌ترین مکان انجام داد.

دستگاه خودپرداز یا Automated Teller Machine که به‌اختصار ATM نامیده می‌شود، یک ماشین بانکداری اتوماتیک است که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا فعالیت‌های بانکی روزمره خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک انجام دهند. مشتریان به‌جای مراجعه حضوری به بانک می‌توانند با واردکردن کارت بانکی خود به دستگاه، از خدمات آن‌ها استفاده کنند. 

خودپرداز چیست؟

خودپرداز، دستگاهی الکترونیکی است که به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا در هر زمان به‌وسیله قراردادن کارت عابربانک در داخل دستگاه و وارد نمودن رمز عبور از حساب خود پول دریافت یا موجودی حساب بانکی خود را کنترل نمایند، بدون اینکه نیاز به نیروی انسانی باشد. اخیراً بسیاری از خودپردازها امکان واریز پول یا چک، جابه‌جایی پول میان حساب‌های بانکی و حتی خرید تمبر را نیز برای مشتریان خود فراهم نموده‌اند.

جهت مشاوره و خرید خودپرداز از طریق شماره 03135136000 داخلی 401 اقدام نمایید.

خودپرداز در زبان‌های مختلف

کلمه خودپرداز در زبان‌های مختلف با معانی متفاوتی به کار می‌رود که به‌مرور آن‌ها خواهیم پرداخت:

کشور معادل فارسی معادل انگلیسی
انگلیسی آمریکا بانکدار خودکار Automated Teller Machine (ATM)
شرق آمریکا مرکز دسترسی به پول Money Access Center (MAC)
انگلیسی کانادا دستگاه خودکار بانکی Automated Banking Machine (ABM)
برخی زبان های اروپایی دستگاه خودکار بانک Bankomat
اسپانیا دستگاه خودکار نقد کردن Cajero Automático
انگلستان نقدگاه Cashpoint, Cashmachine
آلمان دستگاه خودکار پول Geldautomat
نروژ بانک کوچک Minibank
هلند دستگاه خودکار پول کشیدن Pin Automaat
سوئیس دستگاه خودکار بانکی Postomat
8

تفاوت خودپرداز و کش لس

امروزه استفاده از پول نقد به حداقل رسیده و کمتر کسی کارهای مالی خود را توسط اسکناس انجام می‌دهد. اکثر افراد از کارت‌های بانکی جهت انجام کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند که این موضوع باعث بالارفتن ایمنی و سرعت بخشیدن امور مالی می‌شود. گاهی ممکن است هدف شما از مراجعه به یک خودپرداز، برداشت وجه و دریافت پول نباشد و برای واریز مبلغی از حسابی به‌حساب دیگر یا چک کردن مانده‌حساب و … به آن مراجعه خواهید نمود.

به همین منظور جهت فرهنگ‌سازی عدم استفاده از اسکناس، دستگاه کش لس یا خودپرداز غیرنقدی ساخته شده است. کش لس دارای نام‌های دیگری از جمله کیوسک بانکی، کیوسک دیواری، خودپرداز غیرنقدی و کیوسک غیرنقدی نیز می‌باشند.

در ادامه به تفاوت خودپرداز و کش لس خواهیم پرداخت و کاربرد، مزایا آن را شرح خواهیم داد.

تفاوت خودپرداز و کش لس

مزایای استفاده از دستگاه کش لس

  • ابعاد کوچک‌تر نسبت به دستگاه خودپرداز
  • سادگی، امنیت و کاربرپسند بودن سیستم
  • مدیریت صف حجم تراکنش غیرنقدی شعب
  • پشتیبانی از بارکد و امکان احراز هویت با اثر انگشت
  • قابلیت اختصاصی‌سازی خدمات برای کسب‌وکارهای مختلف
  • ارائه خدمات بانکی به‌صورت ۲۴ ساعته و با سرعت مناسب به مشتری
  • قیمت مناسب به همراه نصب آسان در هر مکانی اعم از مراکز تجاری، اداری و مسکونی

کاربردهای دستگاه کش لس

  • دریافت موجودی
  • پرداخت تسهیلات
  • پرداخت تمامی قبوض
  • گزارش از ده عملیات آخر
  • ارائه خدمات کارت به کارت
  • انتقال وجه از کارت به شماره شبا
  • خرید بلیت قطار، مترو، سینما و…
  • انتقال وجه از کارت به شماره‌حساب
  • انتقال وجه به‌ حساب‌های خاص و خیریه
  • پرداخت عوارض خروج از کشور و عوارض شهرداری
  • و …

مزایای دستگاه خودپرداز

  • امنیت بالا در ارائه خدمات بانکی
  • ارائه خدمات به‌صورت 24 ساعته
  • سهولت و راحتی استفاده برای مشتریان
  • دریافت خدمات بدون نیاز به وجود نیروی انسانی
  • عدم نیاز به پر کردن برگه‌های برداشت وجه یا … در بانک
  • ارائه خدمات بدون خطا به‌ واسطه سیستمی بودن امور بانکی
  • استفاده از تمامی خدمات بانکی در تمامی نقاط کشور بدون نیاز به مراجعه حضوری در بانک
بهترین مکان نصب برای دستگاه خودپرداز

بهترین مکان برای نصب خودپرداز

زمانی که به فکر کسب درآمد از دستگاه خودپرداز شخصی خود هستید فراموش نکنید مانند سایر زمینه های تجارت و فروش، انتخاب مکان مناسب، تقریبا همه چیز است. پس باید به فکر بهترین مکان برای نصب دستگاه خودپرداز باشید.

 برای روشن شدن موضوع، بهتر است ببینیم اولا بهترین مکان ها برای نصب خودپرداز چیست؟ سپس، بعد از خرید خودپرداز بهترین جا برای نصب آن در مغازه یا فروشگاه تان کجاست؟ و اینکه چطور آن را نصب کنید.

بهترین مکان نصب خودپرداز در سطح شهر

هرجا که رفت و آمد زیادی در جریان باشد، به نوبه خود مکان مناسبی برای نصب خودپرداز است. میزان خرید و فروش ها و دوری از بانک، نیز عواملی هستند که به کسب درآمد بیشتر از ATM کمک می کنند. در اینجا به طور فهرست وار بهترین مکان برای نصب خودپرداز در سطح شهر را آورده ایم:

  • رستوران
  • ورزشگاه، سالن های کنسرت و سینما
  • پمپ بنزین
  • فروشگاه ها و پاساژهای مختلف
  • هتل
  • مجتمع های گردشگری و مسافرین بین راهی
  • دانشگاه، دانشکده های مختلف و خوابگاه های دانشجویی

اگر دوست دارید می توانید مقاله بهترین محل برای نصب خودپرداز کجاست؟ را برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید.

اما به طور عام تر، حتی اگر شما یک مغازه یا فروشگاه کوچک دارید می توانید به فکر خرید و کسب درآمد از دستگاه خودپرداز باشید.

نصب خودپرداز در فروشگاه و مغازه

نصب خودپرداز در مغازه و فروشگاه

اگر تصمیم خود را برای خرید خودپرداز گرفته اید، آماده برداشتن گام بعدی باشید. گام بعدی پس از خرید خودپرداز، انتخاب یک مکان مناسب برای نصب آن در مغازه و فروشگاه تان است. این یک انتخاب مهم و تاثیرگذار در کسب درآمد از خودپرداز است.

1- بهترین زاویه دید شما برای نصب خودپرداز کجاست؟

این اولین پرسش برای نصب ATM در نقطه مناسب، است. برای اینکه افراد بیش تری از خودپرداز شما استفاده کنند پس باید آن را در جایی نصب کنید که مشتریان شما بتوانند آن را به راحتی پیدا کنند و از آن استفاده کنند. این مهم ترین فاکتور برای کسب درآمد خودپرداز است.

واضح است هر مقدار تراکنش های انجام شده از دستگاه خودپرداز شما بیشتر باشد، کسب درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که مکان خوب تنها به زاویه دید مناسب ختم نمی شود.

آیا ارتفاع دستگاه خود پردازتان برای استفاده مناسب است؟ ایا نور کافی و لازم برای کار با دستگاه خودپرداز وجود دارد؟ این موارد از پارامترهایی هستند که در استفاده بیشتر از دستگاه خودپردازتان اثرگذار است.

2- آیا نقطه انتخابی، امنیت مناسبی دارد؟

پس از انتخاب پر بازدیدترین نقطه مغازه و فروشگاه برای نصب خودپرداز، امنیت آن را بررسی کنید. مطمئن شوید نقطه انتخابی، امنیت مناسبی دارد و از دسترسی و آسیب خارجی در امان است. در حالت ایده آل، بهتر است نصب ATM در دیوار پشتی انجام شود.

علاوه بر این استفاده از یک دوربین برای اطمینان از امنیت دستگاه خودپرداز توصیه می شود. برای تفریح هم که شده جست وجویی درباره سرقت از خودپرداز در اینترنت انجام دهید تا بدانید چه کارهایی نباید انجام دهید.

3-سیم کشی مناسب در نصب دستگاه خودپرداز

پس از دو گام مهم و اساسی بالا، باید اطینان حاصل کنید یک پریز برق استاندارد و تک فاز، در نزدیکی مکان انتخابی نصب خودپرداز وجود دارد. اگرچه کاملا ضروری نیست اما بهتر است منبع تغذیه شما یک پریز برق اختصاصی باشد که هیچ وسیله الکتریکی دیگری به آن وصل نشده باشد.

4- بررسی شبکه اینترنت و اتصال خودپرداز

اگر برای اتصال خودپرداز خود به شبکه بانکی، از یک خط تلفن اختصاصی استفاده می کنید، اطمینان پیدا کنید که این خط به طور مرتب توسط سایر اتصالات مورد استفاده قرار نمی گیرد و باعث ایجاد وقفه در کارکرد خودپرداز نمی شود.

هم چنین مطمئن شوید ارتباط دستگاه شما با سرورهای بانکی انجام می گیرد. اطمینان حاصل کنید هیچ فایروال امنیتی وجود ندارد که مانع از برقراری ارتباط با پردازنده شود.

 

بهترین مکان برای نصب خودپرداز

فضای موردنیاز برای نصب خودپرداز را بررسی کنید

1- دسترسی آسان به درهای خودپرداز

پس از چک کردن موارد بالا، اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در اطراف ATM وجود دارد. این فضا باید به میزانی باشد تا بتوانید به راحتی از خودپرداز استفاده  و بهره برداری کنید. درهای مختلف دستگاه باید بتوانند به راحتی باز شوند تا مبلغ نقدی موردنظرتان را درون خودپرداز بگذارید. بهترین حالت برای این کار این است که درب دستگاه تا 90 درجه بتواند به راحتی باز و از آن استفاده شود.

در صورتی که فضای کافی در کنار خودپرداز در اختیار ندارید و مجبور هستید وسایل دیگری در کنار آن قرار دهید یک راه حل وجود دارد. در این صورت بهتر است که به زیر وسایل خود چرخ های متحرک قرار دهید تا با جابه جایی سریع و آسان آن ها ، از خودپرداز استفاده کنید.

2- سیم کشی خودپرداز

فراموش نکنید برای  گرفتن سیم برق و سیم های لازم برای راه اندازی خودپرداز، در پشت دستگاه باید حدود یک اینچ ( معادل با 5/2 سانتی متر ) فضای آزاد ایجاد کنید.

3- الزامات فضای باکس خودپرداز

اگر قصد دارید برای دستگاه خودپرداز خود یک کابینت یا باکس سفارش دهید، در زمان انتخاب مکان مناسب برای نصب خودپرداز، حتما باید ابعاد باکس را درنظر بگیرید. بعضی اوقات قسمت پشتی باکس و خودپرداز کاملا با هم منطبق نمی شوند. برای امنیت خودپرداز، بهتر است دستگاه خودپرداز در فاصله ای کمتر از 10 سانتی متر از دیوار نصب شود. هم چنین ارتفاع باکس خودپرداز را نیز باید در نظر بگیرید.

4- آگاهی از قوانین مربوط به نصب خودپرداز

درباره قوانین و مقرراتی که در نصب خودپرداز وجود دارد آگاهی از قوانین نصب خودپرداز است. مثلا در بعضی کشورها به جز ایران!! لازم است دستگاه های خودپرداز به آسانی در دسترس افراد با صندلی های چرخ دار یا واکر ها باشند.

هم چنین لازم است فضای لازم و ایمن برای استفاده کاربران از دستگاه خودپرداز را فراهم آورید. برای مشخص کردن چنین فضایی می توانید از نوارهای اندازه گیری استفاده کنید.

5- اقدامات لازم پس از نصب خودپرداز

پس از اتمام نصب دستگاه خودپرداز، اطمینان حاصل کنید که اتصالات شما محکم است. دستگاه خودپرداز شما نباید با وارد کردن فشار، قابل انتقال و جا به جایی باشد.

یک اقدام دیگر که در خرید خودپرداز به شما پیشنهاد می شود بیمه کردن دستگاهتان است. این کار باعث می شود خیالتان حتی از کوچک ترین احتمال خطر و آسیب راحت باشد.

اما بهترین اقدامی که برای نصب خودپردازتان می توانید انجام دهید استفاده از تیم پشتیبانی شرکت خودپردازتان است. آیریک تجارت نصف جهان برای پشتیبانی و راهنمایی هر آنچه که برای خودپردازتان لازم دارید در خدمت شماست. با ما تماس بگیرید.

9

ویژگی ها و مشخصات دستگاه خودپرداز NCR 5886

دستگاه خودپرداز NCR 5886 یکی از بهترین مدل‌های شرکت تولید دستگاه های خودپرداز NCR است، به شکلی که بسیاری از کارشناسان NCR 5886 را یکی از موفق‌ترین مدل ها در تمام دستگاه های خودپرداز می‌دانند. این خودپرداز همانند سایر تولیدات شرکت NCR کاملا ماژولار طراحی شده است.

این خودپرداز مجهز به آنتی‌اسکیمر و دوربین عکاسی از عملیات کاربر بوده و دارای ۴ کاست پول‌گذاری است. صفحه نمایش ۱۲ اینچی تمام رنگی به همراه بلندگو و دستگاه بارکدخوان از دیگر تجهیزات NCR 5886 می‌باشد. همچنین دارای درب الکترونیکی ضدسرقت با امنیتی فیزیکی بسیار بالاست.

وزن دستگاه خودپرداز NCR دیواری تقریبا ۷۰۰ کیلوگرم است و ابعاد آن عرض ۸۲ سانتی‌متر ، طول ۱۲۴ سانتی متر, و ارتفاع آن ۱۲۶ سانتی‌متر می‌باشد، دستگاه های خودپرداز NCR از لحاظ کارایی بسیار مقاوم و رابط کاربری خیلی آسانی دارد به طوری که صاحب دستگاه می‌تواند با کمی آموزش سرویس‌های اولیه دستگاه خود را به راحتی انجام دهد.

خودپرداز NCR 5886

شرکت NCR تولیدکننده دستگاه خودپرداز NCR 5886

شرکت NCR در سال ۱۸۸۴ راه‌ اندازی و در سال ۱۹۸۸ توسط ای‌تی اند تی (َAT&T) خریداری شد. در حال حاضر در سراسر دنیا NCR به عنوان متخصص در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های خودپرداز شهرت یافته‌ است.

دستگاهای مدرن و به روز شرکت در اکثر کشورهای توسعه یافته در حال کار می‌باشد. در بعضی مناطق آسیایی و بخش‌هایی از اروپا با توجه به اینکه دستگاهای جدید NCR استفاده نمی‌شود از دستگاه های تولید سال‌های قبل NCR تحت عنوان ریفر می باشد یا بازسازی شده‌ استفاده می‌کنند که می‌توان به مدل‌های ۵۸۸۶ و ۵۸۷۷ اشاره کرد.

وب سایت رسمی شرکت NCR

11

خطای های دستگاه خودپرداز

خطاها خبر می دهند از سر درون!

خطاهای دستگاه خودپرداز یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای دستگاه های کارتخوان ممکن است پیش بیاید. دستگاه های کارتخوان وسیله های پر کاربردی هستند که امروزه در دنیای تراکنش های مالی جایگاه مهمی دارند. دنیای اقتصاد بدون دستگاه های خودپرداز حتما چیزی کم خواهد داشت.

با توجه به افزایش استفاده از دستگاه های خودپرداز بروز خطاهای مختلف کاملا محتمل می باشد. آشنایی با علت این خطاها هم برای کاربران دستگاه خودپرداز و هم برای صاحبان آن می تواند مفید باشد. زیرا با دانستن علت آن تلاش می کنند مشکل را حل کرده یا راه دیگری پیدا کنند. در ادامه مهم ترین خطاهایی که در دستگاه atm داده می شود به همراه علت آن توضیح داده خواهد شد.

خطا در برقراری ارتباط با مرکز

این خطا در واقع  یک خطای اینترنتی می باشد و دستگاه نمی تواند هیچ گونه ارتباطی  با اینترنت  برقرار کند. این خطا می تواند به علت زیر اتفاق افتاده باشد:

  • مودم قطع است
  • اینترنت دستگاه قطع شده است
  • ارتباط برقرار نیست
  • کارت شبکه سیستم خاموش است
  • مسیر ارتباطی قطع می باشد
  • وجود مشکل در ارتباط روتر

برای حل این مشکل تمام مسیر اینترنتی خود را چک کنید.

خطای دستگاه در حال حاضر قادر به ارائه سرویس نمی باشد

دستگاه خودپرداز در حالت سوپروایزر قرار داده شده است و از حالت نرمال خود خارج شده است

دستگاه دچار مشکل سخت افزاری شده است و زمانی که در ویندوز لود می شود ویندوز  نمی تواند قطعه آسیب دیده را شناسایی کند و خطا می دهد.

 

پیام نشان داده شدهعلت بروز خطا
شماره کارت شناخته شده نیستشماره کارت وارد شده در جدول کارت سامانه بانکی کشور موجود نمی باشد
رکورد پیدا نشددر هنگام تراکنش های reversal اصل تراکنش مالی درسیستم مرکزی پیدا نمی شود. در نتیجه reversal صورت نمی گیرد.
فرمت پیام دراری اشکال است

تراکنش در دورن سوئیچ شتاب دارای فرمت اشتباه می باشد.

تاریخ انقضای کارت سپری شده استاعتبار کارت عابر بانکی وارد شده تمام شده است
خطا در شمارشگر پول دستگاه خودپردازشمارشگر پول خودپرداز نمی داند که چه تعداد پول درخواست شده را به مشتری داده است
ورود شماره شناسایی فرد (pin) از حد مجاز گذشته استورود رمز غلط توسط مشتری
کارت مفقود شده یا مسدود موقت استمسدود شدن حساب به دلیل اعلام مفقودی از طرف دارنده کارت به بانک یا مسدود شدن موقت کارت از طرف بانک
کارت مسروقه/ مسدود دائم استبه علت سرقت شدن کارت بانکی از طرف دارنده کارت مسدود دائمی شده است. هم چنین ممکن است بانک نیز با توجه به قوانین مالی کارت را به صورت دائم مسدود کند.
کمبود وجهوجه درخواستی بیش از مقدار و موجودی حساب است
رمز نامعتبر استورود رمز اشتباه توسط کاربر
کارت نامعتبرکارت از لحاظ امنیتی مشکل دارد
مبلغ بیش از حد مجازبا توجه به محدودیت های اعلام شده از طرف صاحب حساب این اخطار داده می شود. هم چنین ممکن است بیش از حد مجاز در یک تراکنش مبلغ وارد شده باشد.
تعداد تراکنش ها از حد مجاز گذشته استدر تعداد خریدهای انجام شده یک محدودیت وجود دارد. با گذشتن از این حد این ارور داده خواهد شد.
حساب تعریف نشده است/ شماره حساب نامعتبر استاطلاعات وارد شده برای شماره حساب نامعتبر می باشد و صحیح نیست.
پردازش تراکنش دارای اشکال استخطای داخلی سیستم، از حساب مبلغی کسر نمی شود.

با بانک صادر کننده کارت تماس حاصل فرمایید

کارت وارد شده دارای اشکال می باشد. دارنده کارت بانکی باید با بانک صادر کننده کارت تماس بگیرد و مشکل خود را حل کند.

تولیدکنندگان خودپرداز

آشنایی با تولیدکنندگان خودپرداز

آیا با مهم ترین شرکت های فعال در فروش خودپردازها آشنایی دارید؟

خودپردازها یکی از مهم ترین دستگاه هایی هستند که هر روزه از آنها استفاده می کنیم. به طور میانگین هر فرد حداقل یک بار در طول هفته از خودپردازها برای انجام کارهای بانکی خود استفاده می کند. پیدایش و گسترش دستگاه های ATM در سراسر جهان تاثیر بسیار بزرگ و مهمی بر رفتار مالی افراد گذاشت. این تاثیر با پیشرفت خودپردازها و گسترده شدن امکانات آن ها افزایش می یافت.

اگر به دنبال خرید خودپرداز هستید یا اینکه با خودپردازها سر و کله می زنید حتما باید اطلاعات کلی درباره مهم ترین فعالان این زمینه داشته باشید.

مهم ترین تولیدکنندگان خودپرداز چه شرکت هایی هستند؟

کار در زمینه تجارت الکترونیک و حوزه های فین تک، در حال حاضر یکی از موفق ترین و پرسودترین حوزه های کاری می باشد. شرکت هایی که در این زمینه بتوانند گوی سبقت را از دیگران بربایند، تاثیر زیادی بر این حوزه خواهند داشت. چنین عواملی باعث شده است شرکت های زیادی در عرضه جهانی و حتی داخلی دست به تولید و تحقیق گسترده در زمنیه خودپرداز بزنند. در ادامه مهم ترین شرکت های تولید کننده دستگاه های ATM در داخل و خارج ایران را معرفی خواهیم کرد.

تولیدکنندگان خودپرداز

شرکت های بزرگ تولید کننده خارجی خودپرداز

شرکت‌های سازنده خودپرداز در نقاط مختلف دنیا عبارت هستند از:

  • شرکت‌های آمریکایی NCR ، Diebold و Triton
  • شرکت های اروپایی Nixdorf Wincor و Sigma که شرکت Wincor توسط شرکت Diebold خریداری شده و محصولاتش با برند Nixdorf Diebold عرضه می‌گردد.
  • شرکت‌های کره‌ای Hyosung Natilus وLG CNS
  • شرکت های چینی Eastcom ،King Teller ، GRG Banking

هیوسانگ (HYOSUNG ) در قله ای از خودپردازها

به جرات می توان ادعا کرد شرکت هیوسانگ را یکی از بزرگ ترین و معروف ترین تولید کننده دستگاه های خودپرداز در سطح جهانی، چه به صورت خرده فروشی و چه برای موسسات مالی مختلف می باشد. قسمت تولید خودپرداز این شرکت که در آمریکا مستقر می باشد، زیر مجموعه ای از کمپانی بزرگ هیوسانگ در کره جنوبی می باشد که در زمینه صنایع شیمیایی، ماشین آلات ساختمانی، IT و … فعالیت می کند. این مجموعه با بیش از 800 نفر پرسنل در قسمت های مختلف، با تمرکز بر نوآوری، مهندسی و خدمات عالی مشتری مداری، توانسته به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه تولید دستگاه های خودپرداز تبدیل شود.

پرفروش ترین مدل های ATM از شرکت هیوسانگ در بازار آمریکا، مدل Hallo II می باشد. در بازار خرده فروشی نیز مدل های 2700، 2800، 4000، 5200 و 5300 از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

Hyosung Group logo

 

تریتون، شاگرد دوم قابل اعتماد و مقرون به صرفه

شرکت تریتون از سال 1994 به عرصه تولید دستگاه های خودپرداز و ارائه خدمات آن قدم گذاشت. هم اکنون این برند از بزرگ ترین شرکت های خرده فروشی دستگاه های ATM و دومین سازنده آن در جهان به شمار می رود. شرکت تریتون علاوه بر ساخت دستگاه خودپرداز در زمینه تولید گاوصندوق های هوشمند، مودم های بی سیم، خدمات و نرم افزار های خودپرداز و … فعالیت می کند. خودپردازهای تولید شده توسط تریتون در لانگ بیچ، می سی سی پی، با بالاترین کیفیت تولید می شوند. در حال حاضر تریتون با بیش از 30 سال فعالیت در این زمینه، به یک برند قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای فروش خودپرداز تبدیل شده است.

رتبه های بعدی جهانی در دست چه کسانی است؟

هم اکنون شرکت Genmega با بیش از 150 هزار دستگاه فعال در سراسر جهان، سومین تولید کننده و ارائه دهنده خودپرداز می باشد. طراحی مدرن و جذاب، همراه با استانداردهای به روز محصولات این شرکت در کنار کاربردی بودن شان، Genmega را از سایر رقیبان خود متمایز کرده است.

هانتل ( با نام تجاری تراناکس در گذشته) از سال 1986 تاسیس و با بیش از صد هزار دستگاه فعال در سراسر جهان، چهارمین شرکت تولید کننده و ارائه دهنده خودپرداز می باشد.

مقام پنج این دسته با فروش بیش از چهل هزار دستگاه در دستان شرکت پولوون می باشد که اخیرا به صورت کامل وارد بازار تولید ATM شده است. این در حالی ست که شرکت پولوون با بیش از 20 سال تجربه در زمینه تولید قطعات خودپرداز از دیرباز فعالیت می نموده است.

NCR برند نام آشنا در جهان و ایران

یکی دیگر از برندهای نام آشنا در زمینه تولید دستگاه خودپرداز شرکت NCR می باشد. هم اکنون تعداد زیادی از خودپردازهای این شرکت در ایران، در حال کار هستند. تولید دستگاه های خودپرداز، کارتخوان و دستگاه پوز، سیستم های پردازش چک و اسکنر بارکد از جمله فعالیت های مهم این شرکت بزرگ می باشد. NCR با بیش از 30 هزار کارمند در 160 کشور مختلف، در پی دست یابی به موقعیتی است که ارتباطات تجارتی و مالی مشتریان خود را با فناوری های دیجیتال ساده تر و آن را متحول کند.

شرکت های تولید کننده دستگاه ایرانی خودپرداز

خودپردازها به عنوان یکی از مهم ترین اجزای سیستم بانکداری الکترونیکی، مورد توجه بسیاری از شرکت ها می باشند. با افزایش قیمت دلار، تحریم ها و مشکلات ناشی از تامین قطعات، سالهاست متخصصین را به فکر تولید خودپردازهای تولید داخل انداخته است. در ادامه بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده دستگاه های ATM در ایران را معرفی خواهیم کرد:

ارقام هایی از جنس ایرانی: ایران ارقام

شرکت ایران ارقام با بیش از نیم قرن تجربه، عملکرد مناسبی در ارائه محصولات و راهکارهای بانکی از خود نشان داده است. این شرکت با بهره گیری از کارشناسان خبره، دانش فنی بسایر بالا و تجربه تخصصی چندین ساله تلاش می کند با ارائه به روزترین محصولات، همگام با پیشگامان جهان، گامی در راستای پیشبرد اهداف نظام بانکی کشور بردارد.

شرکت ایران ارقام تا پیش از انقلاب به عنوان NCR ایرانی شناخته و شعبه داخلی آن محسوب می شد. اما پس از سال 57 طی قراردادی، سهام آن به دولت ایران واگذار و نام آن به ایران ارقام تغییر یافت.  این شرکت در زمینه تولید و تامین انواع دستگاه های خودپرداز و خود دریافت بانکی، تولید و پشتیبانی از نرم افزارهای سفارشی، شبکه داده ها، مشاوره و نظارت بر طرح های انفورماتیک، خدمات پشتیبانی و سیستم های ویژه در بین شرکت های فعال در این زمینه پیشگام می باشد.

همکاری هایی از جنس خودپرداز در هاتف

شرکت همکاری های انتقال و توسعه فن آوری که به اختصار هاتف نامیده می شود در سال 1381 با هدف بومی سازی و سفارشی سازی دستگاه های خودپرداز و خدمات مربوط به آن شروع به کار کرد. مدل اولیه ارائه شده تا حد زیادی با مونتاژ  قطعات خارجی وارد شده، رونمایی شد. اما با گذشت زمان، تلاش گردید در ساخت قطعات بیشتری به خودکفایی برسند.

در حال حاضر تمام بدنه، گاوصندوق، اجزای مکانیکی دستگاه غیر از ماژول ها، سیستم الکترونیکی، EPP و اجزای رمزنگاری، پانل اپراتور و نرم افزارهای کنترل، ارتباط و داریوهای آن ساخت داخل و توسط این شرکت تامین می گردد. در حالی که در مدل سپهر از این شرکت، کارتخوان، دستگاه شمارش پول و چاپگر از قطعات خارجی، استفاده می شود. در حال حاضر خودپردازهای این شرکت از سال 1383 در شبکه بانک صنعت و معدن به خوبی کار می کند.

سفارشی سازی، بومی بودن، پشتیباین سریع و قیمت پایین تر دستگاه های خودپرداز این شرکت از ویژگی های ممتاز آن به شمار می رود.

شرکت خدمات انفورماتیک

شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش در سال 1372 به منظور ایجاد و راه اندازی سیستم جامع اتوماسیون بانکی کشور به عنوان یک بازوی اجرایی تاسیس شد. سپس در سال 1386 در جهت خودکفا کردن کشور در زمینه اوتوماسیون بانکی و با هدف تولید و پشتیانی از دستگاه های خودپرداز و تجهیزات مرتبط با آن مستقل شد.

تا کنون بیش از 6500 دستگاه ATM و ماژول های آن، و بالغ بر 126 هزار دستگاه کارتخوان از این شرکت در داخل به فروش رسیده است. هم چنین عملکرد برتر شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان یک شرکت انفورماتیکی در 11 نوع فعالیت اصلی، آن را از رقیبان خود متمایز کرده است. کسب جایزه جشنواره بین المللی خوارزمی به عنوان معتبرترین جایزه پژوهشی در خاورمیانه در سه سال 1380، 1388 و 1393 از مهم ترین افتخارات این شرکت بزرگ می باشد.

توسن

شرکت توسن در سال 1378 با هدف ایجاد بستری مناسب برای بومی سازی محصولات و راهکارهای نوین در عرصه های مختلف کشور مانند بانکداری و دولت الکترونیک تاسیس شد. این شرکت تا سال 1387 با نام کیش ویر فعالیت و پس از آن با نام توسن به ارائه خدمات مختلف در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری کشور و ارگان های مختلف پرداخته است.

تجربه کاری بیش از 800 نفر پرسنل در این مجوعه توانسته خدمات ارزشمندی را به کشور عرضه کند. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی این شرکت تا کنون بیش از 15 هزار دستگاه کارتخوان و 30 دستگاه خودپرداز / خوددریافت توسط این مجموعه، با عمق تولید داخلی 58 درصد تهیه و راه اندازی شده است.

شرکت های وارد کننده و ارائه دهنده خودپرداز

در بین شرکت هایی که به عرصه تولید خودپردازها وارد شده اند، شرکت های بسیاری وجود دارد که با وارد کردن پیشرفته ترین و بهترین ATM ها، به زیرساخت های بانکی و مالی کشور کمک شایانی کرده اند. در ادامه مهم ترین شرکت هایی که وارد کننده و فروشنده دستگاه های خارجی هستند را معرفی خواهیم کرد.

یکه تاز 70 درصدی خودپردازهای شخصی: آیریک تجارت نصف جهان

شرکت بازرگانی آیریک تجارت نصف جهان، در سال 1394 با هدف ورود به عرصه تجارت الکترونیک، ماشین های اداری و توسعه فناوری های بانکی تاسیس گردید. در سال 1395 با هدف توسعه کسب و کار، ایجاد اشتغال و هم چنین کمک به زیرساخت های بانکی کشور، فعالیت خود را در زمینه واگذاری دستگاه های خودپرداز با برند هیوسانگ و NCR ادامه داد.

این شرکت هم اکنون با عقد قراداد با موسسه مالی اعتباری کوثر به عنوان یکی از مهم ترین شرکت های مجری واگذاری خودپردازهای خارج شعب این بانک به اشخاص حقیقی، فعالیت می کند. به گونه ای که 70 درصد (در حدود 2200 دستگاه) از خودپردازهای شخصی فعال در داخل کشور، تحت پشتیبانی این شرکت می باشد.

پشتیبانی 15 ساعته در روز، 300 نمایندگی در 31 استان مختلف همراه با مجرب ترین متخصصان و پرسنل در این زمینه و عرضه اپلیکیشن مربوطه برای مدیریت ساده و بهتر، آیریک تجارت را به یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان و فروشندگان دستگاه خودپرداز در ایران تبدیل کرده است.

گسترشی از جنس تجارت خودپردازها: تجارت گستر موج

شرکت تجارت گستر موج در سال 1385 در زمنیه طراحی، مشاوره، تعمیرات سیستم های رایانه ای، الکترونیکی و واردات آن ها تاسیس گردید. در ادامه فعالیت های این شرکت در سال 1390، با رویکردی جدید قدم به عرصه خدمات بانکداری الکترونیک گذاشت و به عنوان اولین شرکت در زمینه واگذاری دستگاه های خودپرداز به اشخاص حقیقی، فعالیت خود را به ثبت رساند. تا کنون در حدود 800 دستگاه خودپرداز از این شرکت با سوییچ بانک های پارسیان، قوامین و کوثر در حال فعالیت می باشد. خودپردازهای قابل خرید این شرکت دو مدل 5856 و 5887 از شرکت NCR می باشد.

500 دستگاه خودپرداز در شرکت آراز

شرکت آراز با هدف توسعه فناوری های نوین بانکی و پشتیبانی از دستگاه های خودپرداز در سال 1389 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نمود. این شرکت با بهره گیری از گروه متخصص و متعهد خود توانست رشد خوبی در سال های اخیر داشته باشد. به گونه ای که بیش از 500 دستگاه ATM از این شرکت، با سوئیچ بانک رفاه کارگران، بانک انصار و موسسه مالی اعتباری کوثر در حال کار می باشد.

ندای گویایی از ATM ها در خوزستان

شرکت فنی و مهندسی ندای گویا، با عنوان کارگزار موسسه مالی اعتباری کوثر در استان خوزستان در حال فعالیت می باشد.  این شرکت با فعالیت در زمینه فروش سوییچ بانکی، خودپرداز و تعمیرات قطعات آن توانسته کارنامه خوبی از خود در سطح کشور به جای بگذارد. لازم به ذکر است خودپردازهای وارد شده توسط این شرکت از برند NCR می باشد.

Wincor را از سیما خوان پاسارگاد بخواهید

شرکت سیما خوان پاسارگارد بیش از 12 سال است که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کند. اولین فعالیت رسمی این شرکت در زمینه دستگاه کارتخوان و کارگزاری رسمی بانک پاسارگاد بوده است که در سال 1398 پایان یافت. در ادامه، عقد قرارداد با موسسه مالی اعتباری کوثر در شرق کشور برای واگذاری دستگاه های خودپرداز و ارائه نسخه ابتدایی نرم افزار حسابداری پاسارگاد، فعالیت این شرکت تداوم یافت. دستگاه های خودپرداز قابل خرید این شرکت از برند NCR و Wincor می باشد.

جمع بندی

به طور کلی می توان فعالان عرصه خودپرداز را به صورت زیر دسته بندی کرد:

الف- تولید کنندگان خارجی خودپرداز:

  • هیوسانگ
  • تریتون
  • Genmega
  • هانتل
  • پولوون
  • NCR

ب- تولید کنندگان داخلی خودپرداز:

  • ایران ارقام
  • هاتف
  • شرکت خدمات انفورماتیک
  • توسن

ج- واردکنندگان و ارائه دهندگان خودپردازهای خارجی:

آیا از شرایط اختصاصی خرید خودپردازهای ما اطلاع دارید؟ اینجا کلیک کنید: شرایط خرید خودپرداز

برای خرید دستگاه خودپرداز چه ویژگی ها و شرایطی برای شما اهمیت دارد؟ کدامیک از شرکت ها را برای خرید انتخاب می کنید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

7

NCR و HYSOUNG مقایسه بین دو دستگاه خودپرداز

مقایسه بین دو دستگاه عابربانک با ویژگی های منحصر به فرد

شرکت NCR که با نام National Cash Register نیز شناخته می شود، یک شرکت فناوری آمریکایی است که در زمینه تولید دستگاه خودپرداز و کارتخوان فعالیت گسترده ای دارد. اولین فعالیت های این شرکت از سال 1884 از اوهایو شروع شد و کماکان ادامه دارد.

خودپرداز مدل 5886 NCR مدل پیشرفته ای از خودپردازهای سری 58xx است که در سال 2008 به بازار عرضه شدند. ویژگی بارز مدل 5886 ، نمایشگرLCD ، 12 اینچی است که او را نسبت به همتایان خود متمایز می کند.

NCR 5886 یک خودپرداز قوی و قابل اعتماد است که کاملا ماژولار طراحی شده است. این بدان معنی است که این دستگاه به گونه ای ساخته شده که شما با توجه به نیاز روز و شرایط مخصوص خود می توانید آن را ارتقا بخشید. یک ویژگی عالی و منحصر در این خودپرداز که باعث می شود با توجه به پیشرفت های فناوری دستگاه خود را تغییر داده و پیشرفت دهید . علاوه بر این ، چنین طراحی به شما امکان می دهد که در زمان بروز مشکل قطعات ناسالم را جدا و تعویض کنید. که به معنای یک طول عمر بیشتر برای دستگاه خودپرداز شماست. کارآیی بالا و رابط کاربری آسان ATM NCR 5886 باعث شده است با کمی  آموزش اساسی، خود شخص مالک بتواند سرویس های اولیه دستگاه را انجام دهد.

ویژگی های اصلی خودپرداز NCR 5886

خود پرداز NCR 5886 با ابعاد 1.257* 0.815* 1.3 متر دارای وزنی معادل 835 کیلوگرم است. البته باید توجه داشته باشید این وزن میانگین برای دستگاه خودپرداز شماست. وزن واقعی خودپرداز بسته به پیکربندی و نوع سیستم امنیتی شما متفاوت خواهد بود.

منبع تغذیه این نوع خودپرداز در دو محدوده 90-136 و 180-264  ولت با فرکانس 50-60 هرتز کار می کند. محدوده دمایی مناسب برای عملکرد این ATM ، 10+ تا 40+ درجه سانتی گراد است که برای استفاده بهینه از دستگاه خودپرداز و کسب درآمد از آن باید توجه داشته باشید. 

خودپرداز NCR 5886  با دارا بودن 4 کاست پول گذاری، گزینه کاملا مناسب و محبوب برای استفاده در بانک ها و سوپرمارکت ها است.

سیستم صدا و نمایش NCR 5886

سیستم نمایشگر خودپردازهای مدل NCR 5886 ، LCD 12.1 اینچی است که از تمامی رنگ ها پشتیبانی می کند. مجهز بودن به بلندگو و دستگاه بارکدخوان از دیگر ویزگی های مهم این نوع ATM است. هم چنین روشن بودن صفحه نمایش ، فرصت خوبی برای تبلیغات برندها و شرکت ها است که می تواند یک درآمد جانبی برای شما حاصل کند.

ویژگی های جانبی خودپرداز NCR 5686

    • درب الکترونیکی ضد سرقت با امنیت فیزیکی بالا و دوربین ایمنی
    • کیبورد EPP 3 DES 
    • پرینتر ژورنال حرارتی یا سوزنی
    • حافظه 1GB
    • پردازنده 2.8 GHz
    • کارت ریدر از برند SANKYOمدل 3Q8
    • سیستم دیسپنسر الکترونیک باکس و 80% مکانیزم مکانیکی دستگاه
    • ارائه دستگاه به صورت ریفر و بازسازی شده
    • مجهز به آنتی اسکیمر ( سیستم جلوگیری از برداشتن رمز توسط هکر ها )

خودپرداز  HYOSUNG MX 5600 T

HYOSUNG یک شرکت معتبر و مهم در کره جنوبی است که از سال 1966 تا کنون در چند زمینه مهم صنعتی و تجارتی مانند صنایع شیمیایی ، ماشین آلات صنعتی ، IT، تجارت و ساخت وساز فعالیت می کند. 

husang atmخودپرداز HYSOUNG MX 5600 T نمونه موفقی از این شرکت است که با عملکرد عالی و قابل اعتماد خود توانسته است جای خود را در شبکه مالی و تجاری دنیا باز کند. طراحی ماژولار به کار رفته در این خودپرداز باعث انعطاف پذیری بسیار بالای این دستگاه شده است.

قابلیتی که می توانید با توجه به نیاز روز دنیای تکنولوژی و بانکی، دستگاه خود را آپدیت کنید؛ یا اینکه در هنگام بروز خطا و عیب، به راحتی آن را تعمیر و بازسازی کنید. ویژگی که باعث افزایش طول عمر خودپرداز و خرابی حداقل آن می شود. علاوه بر این، ویژگی های ساختاری این خودپرداز باعث شده است که حتی نسبت به رقیبان خود نیاز کمتری به تعمیر پیدا کند. که این مساله نیز به نوبه خود باعث طول عمر زیاد دستگاه می شود.

قسمت پرداخت مربوط به تراکنش های نقدی با سرعت بالایی انجام می شود . که باعث می شود زمان استفاده کاربر از دستگاه برای انجام تراکنش مدنظر کاهش یابد. مخزن 4 کاست خودپرداز، استفاده راحت و آسان از ان را برای شما فراهم می آورد. ویژگی های ایده آلی که متناسب با نیاز هر کشور و هر منطقه ای می باشد.

 

ویژگی های اصلی خودپرداز HYSOUNG MX 5600 T

خودپرداز HYSOUNG MX 5600 T با عرض 47 ، عمق 76 و ارتفاع 150.5 سانتی متر دارای وزن میانگین 440 کیلوگرم است. محدوده دمایی و رطوبتی عملکرد این دستگاه 0 تا 40 درجه سانتی گراد و رطوبت 25-86% می باشد. در صورتی که لازم به تحمل دمایی بین 30- و 40+ هستید این گزینه نیز، به صورت یک آپشن ویژه در اختیار شما خواهد بود. ویژگی هایی که انعطاف پذیری بالایی برای کار کردن در دماهای مختلف و شرایط متفاوت به مشتریان می دهد!! 

منبع تغذیه مورد استفاده AC (متناوب) در محدوده 110-230 ولت و فرکانس 50-60 هرتز می باشد.

هم چنین باید اشاره کرد خودپردازهای مدل HYSOUNG MX 5600 T پیشرفته ترین عملکرد برای انتقال پول نقد را دارند که وجه تمایز آن ها از سایر مدل های مشابه در بازار تجارت مالی است. علاوه بر این دوربین های امنیتی به کار رفته در خودپرداز باعث سطح بالای امنیتی آن شده است که خیال شما را از هرگونه بروز مشکل راحت می کند.

هم چنین یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های خودپرداز HYSOUNG MX 5600 T نسبت به سایر رقیبان این است که مدل دیواری و سالنی آن ، با کمی تفاوت در بدنه بیرونی، در بازار موجود می باشد.

سیستم صدا و نمایش HYSOUNG MX 5600 T

صفحه نمایش LED این خودپرداز علاوه بر اینکه کاملا سازگار با محیط زیست می باشد و مصرف انرژی کمی دارد، قابلیت لمسی دارد و از تمامی رنگ ها پشتیبانی می کند. ویژگی منحصر به فردی که می تواند افراد زیادی را به خود جلب کند و برای جذب تبیغات بیشتر موثرتر باشد.

هم چنین مجهز بودن به سیستم بارکد خوان ، گرم کن و منو کاربری استاندارد آن باعث تجربه یک حس کاربری خوب برای افراد می شود.

ویژگی های جانبی خودپرداز HYSOUNG MX 5600 T

    • کیبورد EPP 4 DES و در صورت تمایل کیبورد لمسی
    • پرینتر ژورنال حرارتی یا سوزنی
    • رسید پرینتر حرارتی
    • قفل رمزی دیجیتالی
    • مکانیزم دیسپنسر به صورت الکترومکانیک
    • ارائه دستگاه هم به صورت ریفر و هم به صورت صفر
خود دریافت

خوددریافت ها در کنار خودپردازها به کمک بانک ها می آیند

خوددریافت ها مظلومانه در سراسر شهر انتظار شما را می کشند تا کارهای بانکی خود را با آن ها انجام دهید. این در حالی است که بسیاری از مردم اطلاعات کافی از وجود و نحوه کارکرد این دستگاه ها در اطراف خود خبر ندارند. با آیریک تجارت همراه باشید تا سفری به دنیای دستگاه های خوددریافت داشته باشیم.

خوددریافت ها، نسل نوینی از بانکداری غیر حضوری

خبر وارد شدن خوددریافت ها به دنیای بانکی و استفاده رایح مردم از آن، به نسبت خبر تازه ای است. به گونه ای که خیلی از افراد از وجود آن حتی اطلاع هم ندارد و می تواند موجبات شگفتی و حیرت آن ها را نیز فراهم آورد.

دستگاه خود دریافت که به اختصار VTM یا CRS نیز نامیده می شودT به صورت ساده به دستگاهی گفته می شود که قابلیت واریز وجه به حساب را داشته باشد. اگرچه واریز وجه تنها امکان این دستگاه ها نیست اما مهم ترین ویژگی آن ها به شمار می رود. بدیهی است این قابلیت برای کسانی که به مقدار زیاد با پول نقد سر و کار دارند و برای واریز وجه به حساب، باید زمان زیادی را در صف های بانک به انتظار بنشینند بسیار مهم و کاربردی است.

از دستگاه های خوددریافت چه استفاده هایی می توانم بکنم؟

اگر چه ممکن است امکاناتی که هر یک از خود دریافت های بانک های مختلف فراهم می کند با یک دیگر متفاوت باشد اما عمده ترین خدمات آن ها به صورت زیر است:

  •  واریز وجه نقد به حساب، با سقف روزانه 15 میلیون تومان، که در هر مرحله واریز، شما می توانید به صورت بیشینه 100 اسکناس داخل دستگاه قرار دهید. هم چنین اسکناس هایی که برای واریز می توانید استفاده کنید باید بین 1000 تومان تا 100,000 تومان باشد.
  • واریز وجه نقد به صورت آنی به حساب شخص
  • امکان واگذاری چک اشخاص به دستگاه خود دریافت و گرفتن رسید و کپی چک
  • پرداخت قبض های خدماتی
  • دریافت صورت حساب
  • دریافت موجودی حساب

لازم به ذکر است ویژگی های بیشتر مانند انتقال وجه به سایر کارت ها و حساب به صورت مستقیم، امکان دریافت کارت هدیه به صورت آنی، مسدود کردن کارت، فعال کردن کارت، برداشت وجه، خدمات کارت به کارت و .. نیز در بین خدمات دستگاه های خوددریافت دیده می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید سایت مربوط به بانک خود را جست و جو و از امکانات آن با خبر شوید.

آیا خوددریافت ها برای از بین بردن خودپردازها به وجود آمده اند؟

اگر چه به نظر می رسد خود دریافت ها رقیب دستگاه خودپرداز به شمار می آیند اما این طور نیست. هدف اصلی دستگاه های خود دریافت ها کمک به بانکداری و خدمات غیر حضوری آن بوده است. این امر در بانک هایی که تعداد تراکنش ها و مشتریان بیشتری دارند بسیار اهمیت پیدا می کند. سپردن کارهای روتین و رایج به ماشین ها، هم می تواند از هزینه های بانکداری بکاهد و هم در صرفه جویی زمانی و رضایت مندی مشتریان موثر واقع شود.

علاوه بر این تلفیق دستگاه خوددریافت و خودپرداز در آینده نزدیک می تواند به رشد بیشتر دستگاه های خود مشارکتی منجر شود و کسب درآمد از دستگاه های خودپرداز را افزایش دهد. پس بیش از اینکه این دستگاه ها، رقیبانی برای دستگاه های خودپرداز به شمار بیایند، یک رفیق و همراه هستند.

چگونه باید از خوددریافت ها برای واریز وجه استفاده کرد؟

ابتدا با وارد کردن کارت و رمز آن در یک دستگاه خود دریافت وارد قسمت منو شوید. از بین گزینه های موجود، واریز وجه را انتخاب کنید ( وارد کردن رمز کارت می تواند در ابتدای کار پس از ورود کارت باشد یا اینکه بعد از انتخاب گزینه واریز وجه قرار داشته باشد). گزینه انتقال وجه به کارت خود را انتخاب کنید.

پس از این مرحله باید اسکناس های خود را در محل مخصوص وارد کنید. توجه داشته باشید ماکزیمم تعداد اسکناس شما باید 100 عدد باشد. اسکناس کمتر از هزار تومان و بیش از 100 هزار تومان در میان اسکناس ها موجود نباشد. بیش از 15 میلیون تومان وارد دستگاه نکنید. هم چنین شایان ذکر است دستگاه قابلیت تشخیص اسکناس جعلی را از میان اسکناس های واقعی دارد.

پس از وارد کردن وجه، دستگاه شروع به شمردن می کند و نتیجه را به صورت یک جدول به نمایش در می آورد. بسته به تنظیمات دستگاه ممکن است امکان اضافه کردن مجدد پول نقد به آن، در صورت لزوم، وجود داشته باشد. با تایید این قسمت، تراکنش مورد نظر انجام می شود. در صورتی که مشکلی در این مرحله وجود نداشته باشد پیام واریز موفقیت آمیز وجه به نمایش در می آید و شما می توانید رسید خود را دریافت کنید.

خوددریافت

سوالات متداول درباره خود دریافت ها

1- آیا دستگاه خوددریافت توانایی تشخیص انواع مختلف اسکناس دارد؟

بله، دستگاه می تواند اسکناس های مختلف را از یک دیگر تفکیک و در قسمت های مختلف جمع آوری کند.

2- آیا دستگاه خود دریافت توانایی تشخیص دادن اسکناس های جعلی را دارد؟

بله، این دستگاه می تواند اسکناس های جعلی را از واقعی تشخیص و تفکیک کند.

3- چقدر می توانم با دستگاه های خود دریافت پول واریز کنم؟

در حال حاضر بیشینه مبلغ واریزی 15 میلیون تومان در هر روز است. تعداد اسکناس ها باید ماکزیمم 100 عدد باشد.

4- آیا دستگاه خود دریافت، خود پرداز هم هست؟

بله، در اکثر دستگاه های خود دریافت طراحی شده امکان برداشت پول نیز وجود دارد.

فعال سازی رمز پویا

راهنمای جامع فعال سازی و دریافت رمز پویا در بانک های مختلف

رمز پویا چیست؟

با توجه به افزایش استفاده از خدمات اینترنتی ، امنیت بانکداری الکترونیکی بیش از پیش اهمیت می یابد. استفاده مداوم از پرداخت های اینترنتی همواره با نگرانی سو استفاده هکرها همراه بوده است. به همین دلیل ارتقای امنیت این سیستم همواره از دغدغه های مهم سیستم بانکی کشور بوده است.

یکی از مهم ترین دلایلی که هکرها را قادر به سو استفاده از اطلاعات کاربران می کند، به کار بردن رمزهایی ست که در طول زمان ثابت و ایستا است.

بدیهی ست یکی از بهترین اقداماتی که برای حل این مشکل می توان انجام داد تغییر اطلاعات در طول زمان است. رمز پویا در واقع جایگزین رمز دوم شما است که با تغییر زمان تغییر پیدا می کند.

برای هر دقیقه یک رمز توسط سامانه بانکی صادر می شود که تنها برای همان یک دقیقه اعتبار دارد. پس از یک دقیقه رمز دوم  پویا صادر شده باطل می شود و دوباره باید رمز جدیدد را دریافت کنید.

چگونگی دریافت رمز دوم یک بار مصرف بانک های مختلف

فعال سازی رمز پویا  تقریبا در همه بانک ها مشابه است و از اصول کلی پیروی می کند. اما ممکن است قوانین در بانک های مختلف ، متفاوت باشد. در ادامه به تفصیل راهنمای فعال سازی رمز پویا در بانک های مختلف توضیح داده می شود.

1- دریافت رمز پویا بانک ملی

برای فعال سازی و دریافت رمز پویا در بانک ملی دو راه پیش رو دارید: 1- استفاده از نرم افزار 60 2- استفاده از کد USSD ( کدهایی که در تلفن همراه می گیرید و به شکل #کد * است)

فعال سازی رمزدوم  پویا نیاز به دو کد دارد؛ یک کد به تلفن همراه شما ارسال می شود و کد دوم را می توانید از سامانه بام یا خودپرداز دریافت کنید.

الف) استفاده از برنامه 60

برای دانلود نرم افزار  60 می توانید روی لینک آن کلیک کنید. پس از نصب روی گزینه دریافت رمز پویا کلیک کنید. در مرحله بعد باید یک الگو یا کد را به عنوان پسورد ورودتان به برنامه تعیین کنید. سپس شماره تلفن همراه خود را در برنامه وارد کنید.

در این مرحله کدی به شمااره تلفن وارد شده ارسال خواهد شد که باید در برنامه وارد کنید. رمز وارد شده تا 3 دقیقه قابل استفاده است. ویدیو

برای مرحله دوم و دریافت رمز بعدی باید از طریق سامانه بام یا خودپرداز های بانک ملی استفاده کنید. که در ادامه توضیح داده می شود.

ب) استفاده از کد USSD در بانک ملی

کد *737*60# را در گوشی خود شماره کنید. گزینه 1 را انتخاب کنید. در این مرحله کد تاییدی به تلفن همراه شما ارسال می شود. مجددا کد بالا را وارد کنید و گزینه 2 ( فعال سازی) را انتخاب کنید. رمز ارسال شده به تلفن تان را وارد کنید.

در ادامه باید یک رمز برای خود تعیین کنید که به عنوان پسورد شما در سیستم ثبت می شود. در ادامه باید کد تاییدی که از خودپرداز یا سامانه بام دریافت کرده اید را با شماره گیری مجدد کد و انتخاب گزینه 3 وارد نمایید. در این مرحله کد شما فعال می گردد. و برای هر بار استفاده از آن باید کد *733*60# را شماره گیری و گزینه 4 را انتخاب کنید.

ج) دریافت رمز از خودپرداز بانک ملی

  • به خودپرداز بانک ملی مراجعه فرمایید.
  • کارت خود را وارد کنید.
  • از منوی مربوطه گزینه عملیات رمز
  •  سپس فعال سازی رمز دوم را انتخاب کنید.
  • باید شماره تلفنی که با آن عملیات بالا را انجام داده اید در سیستم وارد کنید تا رمز برای شما صادر شود.

دقت داشته باشید در مراحل ذکر شده باید شماره تلفن وارد شده با شماره ثبت شده در سیستم بانک ملی یکسان باشد . در غیر این صورت با پیغام خطا مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل باید به بانک مراجعه کنید و شماره همراه خود را تغییر دهید.

د) دریافت رمز از سامانه بام

به سامانه بام خود وارد شود. گزینه فعال سازی رمز یک بار مصرف کارت را انتخاب کنید. در مرحله بعدی گزینه رمز دوم یک بار مصرف را انتخاب کنید و اطلاعات کارت عابر بانک ملی خود را وارد نمایید. پس از تایید اطلاعات کارت برای شما رمزی صادر خواهد شد که می توانید آن را در اپلیکیشن 60 وارد و رمز پویا خود را فعال کنید.

2- فعال سازی رمز دوم یک بار مصرف بانک کوثر

دریافت رمز دوم پویا در بانک کوثر از سه روش همراه بانک، موبایل بانک و پیامک امکان پذیر است. برای استفاده از نسخه همراه بانک، پس از ورود گزینه رمز یکبار مصرف و  سپس کارت مورد نظر را انتخاب کنید. پس از تایید اطلاعات نمایش داده شده، رمز یک بار مصرف برای شما فعال می شود.

برای فعال سازی از طریق اینترنت بانک وارد سامانه خود شوید و از فهرست اصلی گزینه تولید رمز یکبار مصرف را انتخاب کنید. پس از انتخاب کارت و تایید سایر گزینه ها رمز یکبار مصرف برای شما فعال می شود.

برای استفاده از خدمات پیامکی بانک کوثر، به طور پیش فرض اعتبار سنجی تعدادی از مشتریان انجام و در سامانه ثبت شده است. در صورتی که پیامکی مبنی بر اعتبار سنجی شما دریافت نکرده اید می توانید از طریق اینترنت بانک و یا مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک کوثر اقدام به تایید یا اصلاح شماره همراه خود کنید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب راهنمای دریافت رمز دوم پویا کارت بانک کوثر را مطالعه کنید.

3-دریافت رمز پویا بانک ملت

فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف در بانک ملت از طریق دو روش اپلیکشن و پیامک امکان پذیر است. در روش فعال سازی رمز پویا با استفاده از اپلیکیشن باید نرم افزار رمز نگار را دانلود و نصب کنید. سپس با مراجعه به یکی از دستگاه های خودپرداز بانک ملت از منوی تغییر رمزف خدمات رمز پویا را انتخاب کنید.

پس از آن به ترتیبب گزینه های فعال سازی سامانه رمز نگار ملت و ارسال کد فعال سازی را تایید کنید. پس از دریافت رمز وارد اپلیکشن رمزنگار شوید و آن را وارد برنامه کنید. در مرحله بعد باید رمزی را به عنوان پسورد ورودتان در برنامه تعریف کنید.

در مرحله بعد کارت  یا کرات های بانک ملت خود را در سامانه رمز نگار ملت وارد می کنید. با انجام صحیح مراحل بالا دریافت رمز یک بار مصرف از سامانه فعال می شود.

در روش فعال سازی با پیامک، پس از مراجعه به خودپرداز باید مشابه حالت گذشته عمل کنید؛ اما این بار گزینه فعال سازی سامانه رمز نگار ملت- نسخه پیامکی را انتخاب کنید. پس از آن شماره تلفن همراه شما نشان داده می شود که در صورت صحت و درستی ان را تایید می کنید.

سپس پیامک فعال سازی به همراه راهنمای مربوطه از طرف بانک برای شما ارسال خواهد شد. در مرحله بعد باید 4 رقم آخر کارت عابر بانکی خود را به شماره 30003303 پیامک کنید. در این صورت رمز 7 رقمی یک بار مصرف برای شما فعال می شود و می توانید از آن برای تراکنش های اینترنتی خود استفاده کنید. اگر نیاز به مطالعه بیشتر دارید از راهنمای فعال سازی رمز دوم پویا بانک ملت استفاده کنید.

4- دریافت رمز پویا بانک تجارت

فعال سازی رمز پویا در بانک تجارت نیز با دو روش اپلیکشن و کد USSD امکان پذیر است. اما نکته قابل توجه در بانک تجارت این است که در هنگام استفاده از کد USSD لازم به مراجعه خودپرداز نیست.

  • فعال سازی با استفاده از USSD بانک تجارت
  • کد USSD مشخص شده برای بانک تجارت *788*88# می باشد. برای فعال سازی :
  • کد USSD را شماره گیری کنید و مراحل زیر را طبق شکل ادامه دهید.
  • گزینه 3، سامانه رمز پویا را انتخاب کنید.
  • رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید (5 رقمی)
  • گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
  • شماره کارت بانک تجارت خود را وارد کنید.
  • کد ملی خود را وارد کنید.
  • رمز دوم ثابت خود را وارد کنید.
  • در صورت انجام درست مراحل بالا پیام پایان عملیات برای شما به نمایش در می آید.
  • پس از مراحل بالا، پیامکی مبتی بر انجام عملیات موفق دریافت خواهید کرد.

پس از آن برای استفاده دوباره کد *788*88# را شماره گیری، گزینه 3 را انتخاب کنید. در این مرحله پسورد 5 رقمی خود را وارد کنید. رمز یک بار مصرف برای شما فعال خواهد شد که تا 40 ثانیه اعتبار دارد.

5- فعال سازی رمز پویا با اپلیکیشن همراز بانک تجارت

برنامه معرفی شده برای بانک تجارت، اپلیکیشن همراز است. در هنگام ورود باید یک رمز عبور برای خود مشخص کنید که به عنان پسور اپلیکیشن شاما ثبت می شود. هم چنین می توانید برای استفاده راحت تر اثر انگشت خود را در برنامه فعال کنید. در ادامه باید کارت خود را در برنامه وارد کنید.

رمزی که در خود پرداز برای شما صادر شده ، به همراه رمز پیامک شده در برنامه وار د کنید. در صورتی که مراحل بالا را به درستی رعایت کنید رمز پویای شما فعال می شود. با هر بار وارد شدن در برنامه می توانید رمز یک بار مصرف خود را تولید و از آن استفاده کنید.

برای راهنمایی بیشتر می توانید از راهنمای فعال سازی رمز پویا بانک تجارت استفاده کنید.

6- فعال سازی رمز پویا بانک کشاورزی

فعال سازی رمز یک بار مصرف بانک کشاورزی تنها از طریق اپلیکیشن ریما امکان پذیر است. پس از نصب برنامه، باید ثبت نام خود را انجام دهید. در این مرحله رمز  باید عبوری برای خود تعیین کنید. این رمز با ید دارای حداقل 6 کاراکتر ، یک حرف بزرگ انگلیسی، یک عدد و یک کاراکتر خاص مانند #،@ باشد.

در صورت رعایت این موارد وارد مرحله بعدی خواهید شد که ثبت شماره موبایل است. یک رمز برای شما پیامک خواهد شد که باید در اپلیکیشن وارد کنید. کد دوم را باید از خودپرداز بانک کشاورزی دریافت و در برنامه ریما وارد کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید از راهنمای فعال سازی رمز پویا بانک کشاورزی استفاده کنید.

7- فعال سازی رمز پویا بانک سپه

فعال سازی رمز پویا در بانک سپه، فعلا تنها با استفاده از اپلیکیشن رمز ساز فعال است. برنامه مربوط به نسخه گوشی تلفن همراه خود را نصب کنید. برای ورود اولیه لازم است شماره مشتری، شماره سریال رمز ساز و کد فعال سازی را وارد  برنامه کنید.

بدین منظور باید به یکی از شعب بانک سپه مراجعه کنید و شماره مشتری و شماره سریال رمز ساز خود را دریافت کنید. هم چنین در هنگام فعال کردن رمز ساز سپه در شعبه، کد فعال سازی اپلیکیشن برای شما پیامک خواهد شد .

اکنون با توجه به اطلاعاتی که دارید می توانید نرم افزار خود را فعال کنید و از ان استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید از راهنمای فعال سازی رمز پویا بانک سپه استفاده کنید.

8- فعال سازی رمز پویا بانک صادرات

فعال سازی رمز دوم پویا در بانک صادرات کاملا شبیه به بانک کشاورزی است. ابتدا باید نرم افزار ریما دانلود و نصب کنید. پس از وارد شدن و تعیین پسورد برای اپلیکیشن، رمز دریافتی از دستگاه خودپرداز و پیامک شده را در برنامه وارد می کنید. برای اطلاعات بیشتر  راهنمای فعال سازی رمز دوم یک بار مصرف بانک صادرات را مطالعه کنید.

9- فعال سازی رمز پویا بانک شهر

فعال سازی رمز دوم یک بار مصرف بانک شهر از طریق اپلیکیشن رمز نت امکان پذیر است. پس از دانلود و نصب برنامه ، باید یک رمز عبور به عنوان پسورد خود وارد و تایید کنید. در مراحل بعدی نیاز به اسکن کد QR می باشد.

برای دریافت آن می توانید از دو طریق مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک شهر یا استفاده از اینترنت بانک اقدام کنید. پس از اسکن کد دریافتی، پیامکی از سوی بانک برای شما ارسال می شود. با وارد کردن رمز پیامک شده در اپلیکیشن رمز نت، رمز پویا برای شما فعال می گردد.

10- فعال سازی رمز پویا بانک رسالت

فعال سازی رمز یک بار مصرف در بانک رسالت از طریق دو سامانه اینترنت بانک و موبایل بانک آن امکان پذیر است ونیازی به مراجعه خودپرداز نیست.

  • فعال سازی رمز دوم پویا در سامانه اینترنت بانک قرض الحسنه رسالت

پس از وارد شدن به سامانه اینترنت بانک، وراد منو کارت شوید و بخش کرات های من را انتخاب کنیدو پس از انتخاب کارت مورد نظر، گزینه عملیات و مدیریت نوع رمز دوم را انتخاب کنید و پیغام نمایش داده شده را تایید کنید.

  • فعال سازی رمز دوم پویا در سامانه موبایل بانک

پس از وارد شدن در سامانه موبایل بانک رسالت، گزینه سایر را انتخاب کنید. گزینه عملیات کارت و سپس فعال/ غیر فعال سازی رمز یکبار مصرف کارت را انتخاب کنید. از منوی باز شده کارت مورد نظر را انتخاب کنید تا رمز پویای آن فعال شود.

در ادامه برای استفاده از رمز دوم یک بار مصرف، تنها می توانید از سامانه موبایل بانک رسالت استفاده کنید.

11- فعال سازی رمز پویا بانک قوامین

فعال سازی رمز پویا بانک قوامین از طریق اپلیکیشن جی بی رمز امکان پذیر است. نرم افزار مربوطه را دانلود و نصب کنید. در هنگام ورود پس از پذیرفتن مجوزهای لازم برای برنامه، رمز عبوری برای اپلیکیشن خود مشخص می کنید که پسورد ورودتان است.

پس از وارد کردن اطلاعات کارت قوامین و شماره تلفن همراه خود برای شما یک کد تایید ارسال می شود. کد ارسال شده را در برنامه وارد کنید. در مرحله بعدی باید به خودپرداز بانک قوامین مراجعه کنید و کد تایید خود را دریافت کنید.

این کد را نیز در نرم افزار جی بی رمز وارد کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید راهنمای فعال سازی رمز پویا قوامین را مطالعه فرمایید.

12- فعال سازی رمز پویا بانک مهر

نرم افزار ارس، نرم افزاری است که برای فعال سازی رمز دوم پویا بانک مهر طراحی شده است. پس از دانلود و نصب نرم افزار، به یکی از شعب بانک مهر مراجعه کنید. پس از پر کردن فرم مربوط به رمز پویا، باید کد QR داده شده را در نرم افزار ارس اسکن کنید.

پس از انجام این مرحله فعال سازی رمز یک بار مصرف برای شما فعال خواهد شد. پس از آن، برای استفاده از رمز یک بار مصرف کافی ست از برنامه ارس اقدام کنید. اطلاعات بیشتر: نحوه فعال سازی بانک قرض الحسنه مهر ایران

13- فعال سازی رمز پویا بانک پاسارگاد

فعال سازی رمز یکبار مصرف در بانک پاسارگارد از دو روش بانکداری مجازی و موبایل بانک امکان پذیر است.

در قسمت بانکداری مجازی مسیر زیر را پیگری کنید.

کارت > کارت های من > عملیات > مدیریت نوع رمز دوم > تایید رمز دوم یکبار مصرف

در موبایل بانک پاسارگاد > مسیر کارت > رمز پویا > آیکون فعال سازی را فعال کتید .

هم چنین می توانید در موبایل بانک، مسیر سایر > عملیات کارت > فعال/ غیر فعال سازی رمز یکبار مصرف کارت > فعال کردن گزینه رمز یکبار مصرف را برای کارت مورد نظرتان بپیمایید.

برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف می توانید از دو راه موبایل بانک پاسارگارد و شماره گیری کد*720 # اقدام کنید.

14- فعال سازی رمز پویا بانک پارسیان

برای فعال سازی رمز یک بار مصرف در بانک پارسیان به خودپرداز مراجعه کنید. از قسمت عملیات رمز، گزینه مربوط به رمز دوم پویا را انتخاب کنید. در ادامه شماره تلفن ثبت شده برای شما در بانک به شما نشان داده می شود که باید آن را تایید کنید.

پس از تایید باید یک کد 8 رقمی به عنوان پسورد برای خود تعیین کنید. کد مربوط به فعال سازی رمز یکبار مصرف به شما پیامک می شود.

پس از آن وارد همراه بانک پارسیان شوید و به قسمت رمز پویا وارد شوید. رمز پیامک شده را در اپلیکشن وارد کنید تا رمز یک بار مصرف برای شما فعال شود. برای اطلاعات بیشتر، راهنمای فعال سازی رمز دوم پویا بانک پارسیان را مراجعه کنید.

15- فعال سازی رمز پویا بانک ایران زمین

نرم افزار رمز ساز عنوان اپلیکیشنی ست که از طرف بانک ایران زمین برای دریافت و فعال سازی رمز دوم پویا معرفی شده است. پس از دانلود و نصب برنامه، به یکی از شعب بانک مراجعه و کد QR را در اپلیکیشن خود اسکن کنید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به فعال سازی رمز دوم پویا بانک ایران زمین مراجعه کنید.

16- فعال سازی رمز پویا بانک سامان

اپلیکیشن معرفی شده برای بانک سامان ، نرم افزار رمزینه می باشد. برای فعال سازی رمز یک بار مصرف بانک سامان می توانید یکی از دو راه نت بانک سامان و مراجعه حضوری به یکی از شعب را انتخاب کنید. که در ادامه هر کدام از روش ها توضیح داده می شود.

روش اول: دریافت رمز دوم پویا با نت بانک سامان

پس از نصب برنامه رمزینه، وارد نت بانک سامان شوید. گزینه مدیریت کارت یا تنظیمات و سپس دریافت رمز دوم یک بار مصرف را انتخاب کنید. پس از انتخاب کارت مدنظرتان، یک کد QR برای شما تولید خواهد شد.

درگام بعدی وارد نرم افزار رمزینه شوید و گزینه اسکن کد تصویری QR را انتخاب کنید. در ادامه رمز مورد نظر را برای نرم افزارتان انتخاب کنید. پس از وارد کردن کد 4 رقمی که به تلفن همراه شما پیامک می شود، رمز یک بار مصرف شما فعال می گردد.

روش دوم: دریافت رمز پویای کارت از شعبه بانک سامان

پس از دانلود و نصب نرم افزار رمزینه همراه با اصل کارت ملی خود، به یکی از شعب بانک مراجعه کنید. پس از پر کردن فرم مربوطه کد QR مختص شما تولید می شود که با اسکن آن در اپلیکیشن رمزینه و وارد کردن کد پیامک شده، عملیات فعال سازی شما انجام می شود.

برای اطلاعات بیشتر به راهنمای فعال سازی رمز پویا بانک سامان مراجعه فرمایید.

17- فعال سازی رمز پویا در بانک گردشگری

فعال سازی رمز دوم یک بار مصرف در بانک گردشگری از دو روش امکان پذیر است. یکی سامانه همراه بانک و دیگری سامانه پرداخت همراه. در صورتی که هیچ کدام از این دو سامانه برایی شما فعال نیست می توانید به یکی از شعب بانک گردشگری مراجعه و اقدام به فعال سازی کنید.

برای راهنمایی بیشتر درباره فعال سازی رمز پویا بانک گردشگری بر روی لینک آن کلیک کنید.

برای دریافت رمز پویا از این بانک می توانید کماکان از دو سامانه همراه بانک و پرداخت همراه استفاده کنید. هنگام اولین درخواست برای رمز یک بار مصرف باید طبق سامانه هویت شما تایید شود. در این صورت به شماره تماس شما که در سیستم بانکی ثبت شده است پیامکی ارسال خواهد شد.

با وارد کردن کد احراز هویت در سامانه رمز پویا شما تولید می شود.

18- فعال سازی رمز پویا بانک حکمت

هم اکنون فعال سازی رمز پویا در این بانک تنها از طریق مراجعه حضوری به بانک امکان پذیر است. نرم افزار ارس را دانلود کنید. کد QRرا که از بانک گرفته اید در اپلیکیشن اسکن گرفته اید. سپس یک کد تایید به شماره همراه شما ارسال خواهد شد.

با وارد کردن این کد در برنامه ارس می توانید رمز خود را فعال کنید. در صورتی که دچار مشکل شدید راهنمای تصویری فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف  بانک حکمت ، در دسترس می باشد که می توانید آن را مطالعه کنید.

19- فعال سازی رمز یک بار مصرف دوم بانک سرمایه

برای فعال سازی رمز پویا بانک سرمایه،  نیاز به اینترنت بانک یا مراجعه حضوری به یکی از شعب دارید. ابتدا باید با استفاده از نام کاربری و رمز ایستا خود ( رمزی که از شعب بانک سرمایه برای ورود به اینترنت بانک دریافت کرده اید) وارد اینترنت بانک شوید.

در قسمت تنظیمات فعال سازی برنامه رمز ساز را انتخاب کنید . در آن جا کد QR که توسط برنامه برای شما تولید شده است را در برنامه اسکن کنید. در ادامه یک کد برای ورود خود به برنامه تعیین می کند. سپس یک کد تایید برای شما ارسال می گردد.

با وارد کردن کد تایید در اپلیکیشن می توانید رمز پویای خود را فعال کنید.

در مراجعه حضوری به شعبه، کد QR به صورت حضوری به شما تحویل داده می شود که باید در برنامه اسکن کنید. ادامه مراحل مانند استفاده از اینترنت بانک می باشد.

20- فعال سازی رمز پویا بانک انصار

اپلیکیشن طراحی شده برای رمز پویا بانک انصار، آپان می باشد. نرم فزار آن را دانلود و نصب کنید. در هنگام ثبت نام در اپلیکیشن شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا کد تایید اعتبار شما به آن ارسال شود. در ادامه باید یک کد عبور برای خود تعریف کنید.

دقت داشته باشید کد تعیین شده باید شامل 8 کاراکتر که حداقل یک حرف انگلیسی و یک عدد باشد. سپس باید کد QR که از اینترنت بانک یا یکی از شعب بانک انصار دریافت نموده اید را در برنامه اسکن کنید. بارکد را با نهایتا تا دو دقیقه پس از صدور اسکن کنید.

در غیر این صورت رمز شما منقضی می شود و باید مجدد بارکد تولید کنید.

21- فعال سازی رمز پویا بانک سینا

فعال سازی رمز دوم یک بار مصرف بانک سینا با استفاده از برنامه ارس انجام می گردد. با توجه به یکسان بودن اپلیکشن استفاده شده با بانک حکمت، روش فعال سازی مشابه این بانک می باشد. برای دریافت کد QR لازم می توانید یکی از 3 روش مراجعه حضوری، مراجعه به خودپرداز و اینترنت بانک را انتخاب کنید.

22- فعال سازی رمز پویا بانک آینده

فعال سازی رمز یکبار مصرف بانک آینده با دو روش امکان پذیر خواهد بود. می توانید اپلیکیشن ریما را دانلود و نصب کنید. یا اینکه از طریق ارسال پیامک به شماره 3000940 اقدام کنید. کد تایید در دو مرحله انجام می شود. 1-گرفتن تایید از خودپرداز 2- دریافت از طریق پیامک

اگر از اپلیکیشن ریما استفاده می کنید رمز دریافتی از خودپرداز را در برنامه وارد کنید. در مرحله بعدی کد تاییدی که برای شما پیامک می شود را باید بزنید. اگر دوست دارید از خدمات پیامکی رمز پویا بانک آینده استفاده کنید رمز دریافتی از عابر بانک را به شماره 3000940 ارسال کنید و مراحل آن را به ترتیب ادامه دهید.

دقت داشته باشید در صورت انطباق شماره تلفن همراه ثبت شده بر روی دستگاه خودپرداز با شماره همراه در اختیار بانک ، کد فعال سازی از طریق رسید به مشتری ارائه می شود.

23- فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک رفاه کارگران

برای دریافت رمز پویا بانک رفاه، مشتریان باید به یکی از شعب بانک مراجعه کنید و شماره سریال و فعال سازی نرم افزار یک بار مصرف را دریافت کنید. سپس با توجه به شماره سریال دریافتی، اپلیکیشن مربوطه را دانلود و نصب کنید. ورود به اپلیکیشن را در حالت دستی قرار دهید.

برای ورود باید شماره سریال و شماره فعال سازی را در سیستم وارد کنید. در ادامه یک پسورد را باید در برنامه برای خود تعریف کنید که دارای 6 کاراکتر است و می تواند عدد ، حروف یا ترکیبی از هر دو باشد. مطالعه بیشتر درباره نصب و فعال سازی رمز پویا بانک رفاه در لینک قرار داده شده امکان پذیر است.

24-فعال سازی رمز دوم پویا بانک صنعت و معدن

برای فعال کردن رمز دوم پویا در این بانک از دو روش می توانید اقدام کنید. اپلیکیشن رمز ساز بانک را نصب کنید. پس از ورود باید کد QR را درون برنامه وارد کنید. این کد را می توانید از طریق اینترنت بانک یا مراجعه حضوری به یکی از شعب دریافت کنید.

پس از اسکن کد QR در برنامه یک پیامک حاوی کد تایید به شماره ارسال می شود . کد دریافتی را در برنامه وارد کنید تا رمز دوم یک بار مصرف شما فعال شود.

25- فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف  بانک مسکن

برای فعال کردن رمز دوم پویا بانک مسکن می توانید از دو روش اپلیکیشن و پیامک اقدام کنید. در روش اپلیکیشن باید ابتدا به خودپرداز مراجعه کنید و با انتخاب گزینه تغییر رمز برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف اقدام کنید.

در این حالت یک کد 4 رقمی برای شما چاپ خواهد شد که قسمت ثابت کدهای یکبار مصرف شما می باشد. سپس یک لینک برای دانلود اپلیکیشن و یک کد برای شما ارسال می شود. با کلیک بر روی لینک ارسالی، برنامه رمز نما را دانلود و نصب کنید.

رمز دریافتی از خودپرداز و پیامک را در اپلیکیشن وارد کنید تا برنامه تولید رمز پویا برای شما فعال شود.

برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک مسکن از طریق پیامک باید به خودپرداز مراجعه کنید و کد 4 رقمی خود را از خود پرداز دریافت کنید. در این حالت باید شماره تلفن همراه خود را در سیستم وارد کنید.

لازم به ذکر است شماره تلفن وارد شده باید با شماره ثبت شده در بانک یکسان باشد. در این صورت رمز پویای شما فعال خواهد شد. برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف کافی ست 4 رقم اخر کارت عابر خود را به شماره 10002516 پیامک کنید.

در این صورت یک کد برای شما ارسال خواهد شد که قسمت متغیر رمز شما را تشکیل می دهد.

به یاد داشته باشید رمز کارت شما در هربار استفاده برابر خواهد بود با :

رمز کارت = قسمت تابت (چاپ شده در رسید)+قسمت متغیر (دریافت شده از طریق پیامک)

26- فعال سازی رمز دوم پویا بانک دی

برای فعال سازی رمز دوم پویا بانک دی نیز نیاز به اپلیکیشن ارس دارید. پس از نصب برنامه ، باید وارد سامانه اینترنت بانک دی شوید و از منوی کارت، فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف را انتخاب کنید.

در صورتی که نام کاربری و رمز عبور اینترنت بانک دی را در اختیار ندارید، برای دریافت آن باید به یکی از شعب بانک دی به صورت حضوری مراجعه کنید.

27- فعال سازی رمز دوم پویا پست بانک

فعال سازی رمز دوم در پست بانک به دو روش امکان پذیر است:

  • نصب اپلیکیشن رمز ساز که فعال سازی آن از دو راه مراجعه حضوری به بانک و استفاده از سامانه اینترنت بانک امکان پذیر است.
  • دریافت رمز یکبار مصرف از طریق پیامک ( قابل بهره برداری از تاریخ 98.10.15 )

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از راهنمای فعال سازی رمز دوم پویا پست بانک استفاده کنید.

28- فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف بانک اقتصاد نوین

دریافت رمز دوم پویا در بانک اقتصاد نوین از طریق اپلیکیشن ارس امکان پذیر است. برای فعال سازی اپلیکیشن می توانید از طریق اینترنت بانک عمل کنید یا اینکه به صورت حضوری با بانک مراجعه کنید.

اگرچه در راهنمای فعال سازی رمز پویا بانک اقتصاد نوین گفته شده است که امکان فعال سازی و دریافت رمز پویا از طریق پیامک امکان پذیر است؛ اما هنوز اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از آن منتشر نشده است.

29- رمز دوم پویا بانک توسعه تعاون

فعال سازی و دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک توسعه تعاون از دو روش اینترنت بانک و همراه بانک امکان پذیر است. در روش اینترنت بانک، از مسیر کارت ، به زیر گزینه کارت های من مراجعه کنید.

در گزینه مدیریت نوع رمز دوم را به حالت پویا تغییر دهید و درخواست خود را تایید کنید. در روش همراه بانک باید وارد سامانه خود شوید و از طریق گزینه سایر فعال سازی رمز یک بار مصرف را انتخاب کنید.از لیست کارت ها کارت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

برای دریافت رمز دوم پویا نیز از طریق مشابه عمل می کنید. وارد همراه بانک خود شوید. از گزینه سایر ، زیر منوی دریافت رمز دوم یکبار مصرف پویا را انتخاب کنید. کارت مورد نظر را تایید نمایید. رمز دوم پویای شما به همین راحتی تولید شد.